Onko Helsingin jugend-rakennuksissa muita orava-aiheisia koristeluja/reliefejä kuin Pohjolan toimitalon ja kansallismuseon ulkoseinissä?

Kysytty

Onko Helsingin jugend-rakennuksissa muita orava-aiheisia koristeluja/reliefejä kuin Pohjolan toimitalon ja kansallismuseon ulkoseinissä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Suomessa jugend oli varsin kansallisromanttista ja koristelussa käytettiinkin usein aiheita kotimaan luonnosta, eläimiä, lintuja, ja kasveja. Karhu, pöllö, sammakko ja orava olivat tavallisia eläinhahmoja. Myös myyttisempiä aineksia saatettiin koristeluissa hyödyntää.

Kysyjän mainitsemien rakennusten lisäksi ainakin ns. Lääkärien talossa (Fabianinkatu 17) oravahahmoja löytyy ovisyvennyksen koristeluista.

Helsingin jugendtaloista löytää lohikäärmeitä ja lepakoita – arkkitehdit ammesivat luonnosta ja mielikuvituksesta https://www.lansivayla.fi/paikalliset/1343401

Lisäesimerkkejä oravakoristeista voisi löytää seuraavista lähdeteoksista etsiskelemällä:

Helsingin jugendarkkitehtuuri 1895-1915 / Jonathan Moorhouse, Michael Carapetian, Leena Ahtola-Moorhouse (Otava, 1987)

Helsingin jugend : arkkitehtuuriopas / kirjoittajat: Johanna Björkman [ja viisi muuta] (Helsingin kaupunginmuseo, 2019)

Helsingin jugendkorttelit : kävelyretkiä / Jonathan Moorhouse (Taide, 2010)

Arkkitehtikolmikko Usko Nyström, Albert Petrelius, Vilho Penttilä / Eija Rauske (Suomen arkkitehtuurimuseo, 2014)