Onko Geppetto etu- vai sukunimi ja onko Italiassa oikeasti tämännimisiä henkilöitä?

Kysytty

Onko Geppetto etu- vai sukunimi ja onko Italiassa oikeasti tämännimisiä henkilöitä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Nukentekijä Geppetto tunnetaan henkilöhahmona italialaisen Carlo Collodin saturomaanissa Pinokkion seikkailut.

Geppetto on italiankielisestä miehen etunimestä Giuseppe johdettu diminutiivinen kutsumanimi, "pikku-Giuseppe", ei siis virallinen ristimänimi.

Giuseppe on yleisimpiä italialaisia miesten etunimiä. Tavallisia Giuseppen kutsumanimiä ovat Giuseppino, Geppino, Beppe, Peppo ja Pippo. Sen sijaan leimallisesti satuun liittyvä Geppetto näyttää jääneen pois käytöstä. Yritysten nimissä kuitenkin Geppettoa näkyy eri puolilla maailmaa.

Nimitietoa italiankieliseltä sivulta.