Onko Georg Ots levyttänyt itse lalun "Uralin pihjala" ja jos on, niin milloin? Milloin hän on levyttänyt seuraavat laulut: "Tiet", "Äla kurvasta", "On hetki"…

Kysytty

Onko Georg Ots levyttänyt itse lalun "Uralin pihjala" ja jos on, niin milloin?
Milloin hän on levyttänyt seuraavat laulut: "Tiet", "Äla kurvasta", "On hetki" sekä "Vait on huulet"
Ots äänitti kaiketi Viron radiolle vuonna 1954 suomeksi laulut "Kalastajan laulu" ja "Saaremaan valssi". Suomessahan ko. kappaleet julaistini v. 1957 Rytmi-labelilla. Oliko kyseessä Viron nauhoitukset vai Suomessa tehdyt äänitykset?

Vastaus

Vastattu

Ainakaan Fenno-äänitearkiston tai Fono-äänitetietokannan tiedoista ei löytynyt Uralin pihlajaa ja Tiet-kappaletta Otsin levyttämänä. Youtube-videopalvelusta löytyy video, josta löytyy Dorogi- eli Tiet-kappale venäjänkielisenä versiona Otsin esittämänä.

Fenno kertoo Äla kurvasta -kappaleesta seuraavaa:

Älä kurvasta (Don't worry) | Äänitetty: 1958-07-22
Levymerkki: Rytmi rn 4144 | EP-levy
Levyn nimi: Georg ots laulaa 5 | julkaistu: 1958

On hetki -kappaleen levytyksistä löytyy tietoa Fonosta: http://www.fono.fi/LaajennettuHakutulos.aspx?kappale=On+hetki&esittaja=ots

Vait on huulet -kappale on Fennon mukaan äänitetty vuonna 1959. Se on julkaistu eri levyillä vuosina 1959-1962.

Fonon tietojen perusteella voisi olettaa, että Kalastajan laulu -kappaleen vuoden 1957 levytyksissä on käytetty Viron äänityksiä, sillä esittäjätiedoissa lukee Eestin Radion Viihdeorkesteri. Samoin Saarenmaan valssin tiedoissa Fonon esittäjätiedoissa lukee Eesti Raadio estraadiorkester (Viron radion viihdeorkesteri). Estofennia-sivustolla kerrotaan lisää kappaleista: https://estofennia.eu/saarenmaan-valssi

0 ääntä

Kommentit

Kiitos edellisestä!
Ots lienee levyttänyt "Tiet"-kappaleen venäjäksi nimellä "Dorogi" (tai sinnepäin). Onko tuosta levytyssessiosta tai äänitysvuodesta tietoa? Uskoisin, että Ots levytti myös "Uralin pihlajan" venäjäksi. Onko tuosta sessiosta tietoa? Toki "Tiet" ja "Uralin pihlaja" voivat olla myös Virossa ja vaikka Eestin radiossa äänitettyjä.

En valitettavasti löytänyt tietoa suomeksi ko. kappaleiden levytyssessioista. Discogs-palvelusta löytyy listaus Otsin tuotannosta. Dorogi-kappale (tiet) vaikuttaisi sivuston mukaan löytyvän ainakin tältä albumilta: https://www.discogs.com/ru/release/6283956-%D0%93%D0%B5%D0%BE%D1%80%D0%… (kappale B1 Дороги) Kenties joku Kysy kirjastonhoitajalta -palvelun venäjänkielentaitoinen lukija löytää paremmin tietoa asiasta?