Onko "Farkut" arabialainen sukunimi?

Kysytty

Onko "Farkut" arabialainen sukunimi?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Löytämieni tietojen mukaan ”Farkut” ei ole arabialainen sukunimi.

Perinteiseen arabialaiseen henkilön nimeen kuuluu monta osaa: kutsumanimi, etunimi, etunimi, isännimi ja ns. nisba, joka on asuinpaikkaa tai alkuperää kuvaava adjektiivi. Sukunimet ovat nykyään yleisiä ja pakollisia miltei kaikissa arabimaissa. Egyptissä sukunimen rekisteröiminen ei kuitenkaan ole pakollista ja nimi koostuu etunimestä, isännimestä ja isoisän nimestä. Lapset saavat aina isänsä sukunimen ja kaikissa islamilaisissa maissa Turkkia lukuunottamatta nainen säilyttää oman sukunimensä naimisiin mennessään.

Sukunumi on yleensä adjektiivi ja kuvaa joko asuinpaikka tai alkuperää. Nimessä on aina artikkeli al- ja se päättyy vokaaliin 'i' esim. al-Bukhari (bukharilainen), al-Misri (egyptiläinen). Nimi saattaa kuvata myös kuulumista johonkin koulukuntaan tai ammattiin esim. al-Najjir (puuseppä).
Nimessä saattaa olla myös kunnianimi tai lisänimi. Profeetta Muhammadin lisänimi oli al-Amin (luotettava).

Lähde:Sukunimi? Etunimi?, Kotimaisten kielten tutkimuskeskus, Hki 2002

https://en.wikipedia.org/wiki/Category:Arabic-language_surnames

https://www.familyeducation.com/baby-names/surname/origin/arabic

Category:Arabic-language surnames

Surnames of Arabic language origin.