Onko Espoon entresse kirjastossa tämä kirja nyt: Hakkila-Simola asiakirjakaavoja. Kun etsin sellaista lakikirjaa jossa olisi ohjeita/kaavoja miten tehdä…

Kysytty

Hei, onko Espoon entresse kirjastossa tämä kirja nyt: Hakkila-Simola asiakirjakaavoja. Kun etsin sellaista lakikirjaa jossa olisi ohjeita/kaavoja miten tehdä pesänjaon moite. En ole saanut ohjetta mistään muualta.

Vastaus

Vastattu

Esko Hakkilan ja Heikki Simolan teoksen Asiakirjakaavoja selityksineen painokset ovat vanhoja. Niitä ei ole Helmet-kirjastoissa enää lainkaan, mutta Kansalliskirjastossa niitä voi sentään lukea. Jos etsii voimassa olevaa tietoa ei niitä varmaankaan voi suositella.

Tällä hetkellä ei Helmet-kirjastossa ole suomenkielisiä tietoteoksia joiden asiasanoituksessa esiintyisivät sekä "pesänjako" että "moite". Se ei tarkoita että näitä asioita ei voisi olla yhdessä käsiteltyinä esim. kirjaston asiakirjaoppaissa. Kannattaisikin ottaa joitain asiakirjoppaita tutkittavakseen. Tässä muutama asiakirjaopas, joista toivomme olevan hyötyä:

https://haku.helmet.fi/iii/encore/search/C__Spes%c3%a4*%20asiakirja*__Orightresult__U?lang=fin

Pesänjakoon liittyviä asiakirjaoppaita löytyy Helmet-kirjastossa suomeksi vain pari. Ne voi tilata omaan lähikirjastoon ja ovat katsottavissa seuraavaa linkkiä napsauttamalla

 https://haku.helmet.fi/iii/encore/search/C__Spes%C3%A4njako__Ff%3Afacetmediatype%3A1%3A1%3AKirja%3A%3A__Ff%3Afacetgenre%3Aasiakirjaoppaat%3Aasiakirjaoppaat%3Aasiakirjaoppaat%3A%3A__Orightresult__U__X0?lang=fin&suite=cobalt

Ajantasaisesta lainsäädännöstä - www.finlex.fi -  löytyi hakukomennolla "pesänja* moit*" muutama vastaus joista toivomme olevan teille hyötyä tiedon tarpeeseen:

http://finlex.fi/fi/laki/haku/?search[type]=pika&search[pika]=pes%C3%A4nja*%20moit*&h=Hae&category[]=ajantasa&category[]=alkup&category[]=smur&category[]=kaannokset&all=on

Ylläolevien linkkien avulla löytyy ajantasaista säädöstietoa mm teemoista Testamentin pätemättömyys (Perintökaaren 13 luku: Testamentin pätemättömyydestä ja Testamentin tieoksi antamisesta ja moitteesta (Perintökaaren 14 luku: Testamentin tiedoksi antamisesta ja moitteesta). Myös muut Perintökaaren pykälät voivat antaa noihin lisävaloa.