Mikä liikkumistapa olisi edullisin pääkaupunkiseudulla?

Kysytty

Onko esim joku kuluttaja- tai autoilulehti tehnyt vertailua tai selvitystä siitä, milloin autottoman talouden pk-seudulla kannattaa ostaa oma auto, ja mitä vaihtoehtoja omaksi ostamiselle on: leasing, vuokraus, yhteiskäyttöautopalvelut, taksit, Whim ym. sovellukset. Vertailu voi koskea myös laajemmin liikkumisen palveluja kuten julkinen liikenne, polkupyörät jne.

Vastaus

Vastattu

Aivan tuommoista vertailua en löytänyt. Asiaa joutuu tutkimaan monesta eri lähteestä. Kenties vertailua voisi pyytää Kuluttajalehdeltä. https://kuluttaja.fi/yhteystiedot/

Yle uutiset on pyytänyt 2018 Autoliittoa laskemaan, mitä auton omistaminen maksaa. Alle 20 000€ maksavan auton:" Kustannukset nousevat noin 5 000 euroon vuodessa, jos huomioon otetaan auton arvonalenema. Viiden vuoden aikana kustannukset ovat laskelman perusteella bensiiniautolla noin 25 4000 ja dieselillä vajaat 26 700 euroa." Yle 27.1.2018 Nykyään kustannukset ovat varmasti nousseet tuosta.

Iltasanomien jutussa 2009 on vertailtu sen aikaisia autokuluja julkisen liikenteen käyttöön. "Jos asut alueella, jossa julkinen liikenne toimii hyvin ja luovut autosta, säästät melkoisia summia tai voit kulkea samalla rahalla jopa yli kolme kertaa niin paljon kuin omalla autolla.

Esimerkiksi Helsingin kaupungin liikennelaitoksen vuosilipun saa 472 eurolla eli alle yhden kuukauden autonpitokustannuksilla. Pääkaupunkiseudun seutulipun vuosihinta on noin 930 euroa.

Päästäksesi autonpitokulujen suuruisiin summiin julkista liikennettä käyttämällä voit tehdä monta taksimatkaa, kaukoliikenteen bussi- tai junamatkaa tai vuokra-autoreissua kaupunkiliikenteen käytön lisäksi.

Esimerkiksi kaukoliikenteen juna- ja bussimatkat ilman alennuksia maksavat noin 0,16 euroa kilometriltä eli alle puolet siitä, mitä vertailuun halvimman auton kilometrikustannukset ovat." IS 26.9.2009 Samantapainen suhde autoiluun pätenee yhä pääkaupunkiseudulla.

VTT on laskenut 2019 Traficomille erilaisia polttoaineita käyttävien autojen pitokustannuksia. https://www.traficom.fi/fi/ajavaihtoehtoa/vttn-laskelma-autoilun-kustannuksista

Auton vuokraamisen kustannuksia voi helmosti laskea esim. Rentalcars.com sivustolla. https://www.rentalcars.com/fi/

Vertaa ensin.fi sivuston mielestä auto leasingin haittoihin kuuluu, että se on yleensä omistamista kalliimpaa. https://www.vertaaensin.fi/blog/yksityisleasing

Saiturin matkassa sivusto on tehnyt vertailun yhteiskäyttöautoista Helsingissä. https://www.saiturinmatkassa.fi/autoilu/yhteiskayttoautot-helsingissa/

Yle uutiset kertoo jutussaan 2018 Whim-palvelusta. Siinä yhdistyvät joukkoliikenteen ja autoilun edut. Yle uutiset 2.5.2018

Eri liikennevälineiden hiilijalanjälkiä on laskettu sivustolla https://www.co2nnect.org/help_sheets/?op_id=602&opt_id=98&nmlpreflang=fi

Iltalehti hehkuttaa artikkelissaan sähköpyöräilyä. IL 20.3.2022 Sähköpyöräkeskus on samaa mieltä kulkupelin halpuudesta jo 2019. Sähköpyöräkeskus

Oma auto ei ehkä ole edullisin vaihtoehto, mutta sen hankinta voi olla perusteltua jostain muusta syystä.