Onko eri urheilulajien sääntöjen muodostamisesta tietoa?

Kysytty

Onko eri urheilulajien sääntöjen muodostamisesta tietoa? Miksi esim jalkapallossa / sählyssä / koriksessa / jääkiekossa yms on juuri ne määrät vaihtoja kuin on ja pelit kestävät sen ajan kuin kestävät ja väliajat ovat mitä ovat? Miten ne on päätetty / päätelty? Että jotain lajia jaksetaan 45 min ja toista 20 min...

Vastaus

Vastattu

Pelien historiasta löytyy tietoa sekä netistä että kirjoista. Myös esim. Tieteen kuvalehti historia on käsitellyt aihetta.

Jalkapallosta löytyy tietoa vaikkapa infoa englannista sivustolta tai kirjoista Santeri Kärki:Jalkapallon vaiettu matka valtalajiksi : politiikkaa, globalisaatiota ja pelin murroksia historiasta nykypäivään tai Jari Ekberg:Kuin taivasta koskettaisi : jalkapallon MM-kisojen historia / Jari Ekberg Helmet hakutulos tai Finna hakutulos

Myös lajiliittojen sivustoja kannattaa tutkailla esim. katsaus Sählyn eli Salibandyn historia löytyy NSB:n sivuilta tai Finnan ja Helmetin tarkennetuilla hauilla (hakusanat urheilulajin nimi ja historia)

Suomeksikin tietoa on runsaasti tarjolla, mutta lisää yksityiskohtia ja eri näkökulmia löytyy englanninkielisellä haulla esim. ice hockey history facts The canadian encyclopedia

Kysymyksesi on siis varsin laaja ja vaatii hieman tutkimista, mutta kärsivällisellä etsimisellä löydät varmasti haluamasi tiedot. Aloita ensin netistä ja jatka sitten kirjastojen hakukoneilla Helmet.fi ja Finna.fi.