Onko englanninkielisellä termillä "lobby card" suomenkielistä vastinetta? Suora käännös ("aulakortti") tuntuu hieman kömpelöltä. --- Lobby card = teatterien ja…

Kysytty

Onko englanninkielisellä termillä "lobby card" suomenkielistä vastinetta? Suora käännös ("aulakortti") tuntuu hieman kömpelöltä.

---

Lobby card = teatterien ja elokuvateatterien jakama mainoslehtinen / pienoisjuliste, jolla mainostetaan tulevaa näytelmää tai elokuvaa.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kansallisesta audiovisuaalisesta instituutista (KAVI) vastattiin, että Lobby Cardin suomenkielinen nimi on painokuva.

Elokuvateatterit ovat käyttäneet mainonnassaan trailereita, julisteita ja painokuvia sekä banderolleja ja/tai pahvisia ständejä. Lobby Cardin suomenkielinen nimi elokuvateattereissa on ollut painokuva, mutta myös termiä valokuva on käytetty,vaikka lobby card/painokuva ei olekaan aito valokuva, vaan rasteripohjainen painettu kuva. Ennen painokuvien tuloa elokuvateatterit käyttivät julisteiden lisäksi oikeita valokuvia, mutta niistä luovuttiin pikkuhiljaa vuosikymmeniä sitten painokuvien ollessa halvempia ja helpompia tehdä.

2 ääntä

Kommentit

Olen käyttänyt luetteloinnissani termiä AULAKUVA, joka mielestäni kuvaa parhaiten kokonaisuutta. Aiemmin aulakuvat olivat valokuvia, usein 6-10 kappaleen setti.
Jossain välissä tehtiin sekä painettuja, että valokuvia, mutta nyt lienee enää painettuja.