Onko "enenee" hyvää suomen kieltä, vai pitäisikö sanoa "lisääntyy"? Muistan, kun serkut väittivät minulle joskus, kun olimme lapsia, kun käytin tuota enetä…

Kysytty

Onko "enenee" hyvää suomen kieltä, vai pitäisikö sanoa "lisääntyy"? Muistan, kun serkut väittivät minulle joskus, kun olimme lapsia, kun käytin tuota enetä-sanaa, että sellaista sanaa ei ole olemassakaan, vaan pitäisi puhua lisääntymisestä. Kyllähän sitä kuitenkin käytetään ja se on myös suomen kielen sana, mutta onko sitä suositeltavaa käyttää kirjakielessä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Enetä on ollut käypä suomen kirjakielen sana Agricolan ajoista lähtien ja edelleen sanakirjakelpoinen, niin kuin sen mukanaolo vuonna 2012 julkaistussa Kielitoimiston sanakirjan viimeisimmässä painetussa versiossa vastaansanomattomasti osoittaa. Kyllähän sitä siis käyttää sopii. Erilaisiin sanoihin turvautuminen samaan asiaan viitattaessa  - synonyymien käyttö -  yleensä rikastaa kielellistä ilmaisua, joten voisihan sen käytön enentämistä tähän vedoten jopa suositella.

Lähteet:
Raimo Jussila, Vanhat sanat : vanhan kirjasuomen ensiesiintymiä
Kielitoimiston sanakirja. 1. osa, A-K

3 ääntä

Kommentit

Jos halutaan vedota kaikkein ajantasaisimpaan lähteeseen, miksi tyytyä painettuun kirjaan, kun netissä on helposti käytettävissä verkkoversio, joka on jo tarkistettu ja päivitetty useaan kertaan (viimeksi v. 2018)? https://www.kielitoimistonsanakirja.fi/ -
Kysyjä ei kerro, milloin hän ja serkut olivat lapsia. Ehkä 1990-luvulla tai vähän myöhemmin? Silloin oli käytettävissä kirjana Suomen kielen perussanakirja (1. osa ilmestyi syksyllä 1990), jossa on hakusanana ENETÄ = enentyä, lisääntyä, karttua, kasvaa, suureta, voimistua.