Onko emeritus/emerita suojattu - ansaittu tai maksettu virastaan pois jääneen henkilön määrittelynä?

Kysytty

Onko emeritus/emerita suojattu - ansaittu tai maksettu virastaan pois jääneen henkilön määrittelynä - vai voiko sen tuupata esimerkiksi somessa muuten vaan kuvaamaan eläköitynyttä henkilöä? Miksi sanaa käytetään, vaikka eläköitynyt henkilö ei olisi ikinä ollut korkeassa virassa?

Vastaus

Vastattu

Nimikettä emeritus (miehestä) tai emerita (naisesta) on käytetty pääsääntöisesti professorin ja piispan kaltaisissa viroissa, joissa virkanimike säilyy eläkkeelle jäämisen jälkeen arvonimenä. Tällöin emeritus/emerita-nimike kertoo, ettei henkilö ole enää työsuhteessa. (Merriam-Webster's Dictionary: https://www.merriam-webster.com/dictionary/emeritus)

Professoriliiton mukaan professori, joka on ollut työsuhteessa toistaiseksi ("vakinaisena"), voi eläkkeelle jäätyään käyttää nimikettä professori, professori emeritus/emerita tai emeritusprofessori/emeritaprofessori (https://www.professoriliitto.fi/professorit/professori-nimike/). Yliopistot saattavat tehdä eläkkeelle jääneiden professorien kanssa emerita-/emeritusprofessorisopimuksen, mikäli hän jatkaa yliopistossa esimerkiksi jatko-opiskelijoiden ohjaajana tai konsulttina (https://www.professoriliitto.fi/tyo/elakkeelle/emerita-emeritusprofesso…). Emerita/emeritus-nimikkeen käyttö ei kuitenkaan edellytä sopimusta.

Emerita/emeritus on latinaa ja tarkoittaa täysinpalvellutta, eikä se ole suojattu arvonimi. Epävirallisissa yhteyksissä sitä käytetään ilmaisemassa, että henkilö on toiminut kyseisessä tehtävässä ja jäänyt siitä eläkkeelle.