Onko Ciceron De re publica-teoksesta tai ylipäätään Ciceron valtioteoriasta suomenkielistä tutkimusta? Tiedän Klassiset poliittiset ajattelijat-teoksen …

Kysytty

Onko Ciceron De re publica-teoksesta tai ylipäätään Ciceron valtioteoriasta suomenkielistä tutkimusta? Tiedän Klassiset poliittiset ajattelijat-teoksen (Vastapaino, 2012) samoin tuttuja ovat Cicero-käännökset, mm. Scipion unennäkö, Laeista ja Vanhuudesta Ystävyydestä Velvollisuuksista.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Verkkohakuteos Wikipediassa kerrotaan, että Ciceron Valtiosta-teoksen (De re publica) teksti on suurelta osin kadonnut ja että sen parhaiten säilynyt osa tunnetaan nimellä Scipion unennäkö (Somnium Scipionis).https://fi.wikipedia.org/wiki/Valtiosta Melinda-tietokannasta http://melinda.kansalliskirjasto.fi/ löytyi pari tähän teokseen liittyvää viitettä:
Opinnäyte Macrobiuksen kommentit Ciceron teokseen Somnium Scipionis : hyveet ja sielun kuolemattomuus / Kati Mattsson. [Turku], 1999. - Pro gradu -tutkielma : Turun yliopisto, latinan kieli ja Rooman kirjallisuus.
Artikkeli Scipion kyynelistä Konstantinopolin raunioille : Rooman tasavallan valtiosääntöideologia 146 eKr.-1453 jKr. / Juha-Pekka Rentto sisältyy teokseen Oikeustiede = Jurisprudentia : Suomalaisen lakimiesyhdistyksen vuosikirja 43, 2010. Helsinki : Suomalainen lakimiesyhdistys, 2010.
ISBN 978-951-855-299-7
Teivas Oksalan teoksessa Homeroksesta Alvar Aaltoon : eurooppalaisia klassikkoja ja humanisteja / Teivas Oksala. - [Espoo] : Weilin+Göös, 1986 on sivuilla 37-41 artikkeli Mikä on paras valtiomuoto? Ciceron valtiofilosofiaa.