Onko Carl Olof Roseniuksen kristillistä lastenlaulua "I en djup oändlig skog" suomennettu?

Kysytty

Onko Carl Olof Roseniuksen kristillistä lastenlaulua "I en djup oändlig skog" suomennettu?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Roseniuksen runo, joka ilmestyi ensi kerran Pietisten-lehden vuoden 1849 numerossa 1, on suomennettu 1800-luvulla ainakin kahdesti, ensinnäkin
kokoelmassa Hengellisiä Wirsiä 2. - 1870 (numero 9)
ja
lehdessä Hengellinen Sanan-Saattaja 1870, vihkoissa 27-28 (laulu 23)

Toinen suomennos esiintyy evankelisen herätysliikkeen laulukirjan Siionin kannel vuoden 1892 laitoksessa numerolla 183 ("Metsässä niin synkässä", kaikki alkuteoksen 28 säkeistöä).
Valitettavasti ulottuvillani ei ole Siionin kanteleen vuoden 1923 laitosta eikä saman herätysliikkeen piirissä julkaistua Nuori Siion -laulukirjaa, joten en pysty sanomaan mitään laulun myöhemmistä vaiheista evankelisissa laulukokoelmissa. Vuoden 1961 Siionin kanteleessa sitä ei enää ole. Tietysti myös muiden liikkeiden laulukirjoissa teksti on saattanut esiintyä kokonaisena tai osittain.
LÄHDE:
Suokunnas, Seppo
Siionin kannel 1874-1892. - 1982.