Onko Carl David af Wirsénin virttä ”En vänlig grönskas rika dräkt” (nk. Sommarpsalm) käännetty suomeksi?

Kysytty

Onko Carl David af Wirsénin virttä ”En vänlig grönskas rika dräkt” (nk. Sommarpsalm) käännetty suomeksi?

Vastaus

Vastattu

Sävelmän tähän Carl David af Wirsénin tekstiin (https://psalmbok.fi/psalm-539-en-vanlig-gronskas-rika-drakt/) on tehnyt Waldemar Åhlén. Löysin tähän tekstiin kolme suomenkielistä versiota, mutta vain ”Ruotsin kirkon virsikirjassa” (Verbum, [2003], virsi nro 201) ovat kaikki viisi säkeistöä. Laulu on siinä nimellä ”Jo tuuli halki laaksojen”. Säkeistöt 1-4 on suomentanut Pekka Kivekäs ja 5. säkeistön Niilo Rauhala. Laulu alkaa: ”Jo tuuli halki laaksojen käy vehryt viitta yllään”. Nuotissa ”Laulun aika : hengellisen laulukirjan lisäosa” (Aikamedia, 2008) laulusta on kolme säkeistöä ja Sofia Magdalena -kuoron cd-levyn ”Kajo” tekstilipukkeessa säkeistöjä on neljä.

Suomen Kanttorikuoron cd-levyllä ”Laulaen kiitän” laulu on nimellä ”En vänlig grönskas rika dräkt” ja esitys on ruotsinkielinen, mutta cd-levyn tekstilipukkeessa on laulun suomenkielinen teksti, joka alkaa: ”Nyt kesä halki laaksojen käy vehryt viitta yllään”. Suomenkielisen tekstin tekijäksi on merkitty P. Kivekäs. Säkeistöjä on kolme. Teksti on erilainen kuin aiemmin mainituissa lähteissä.

Nuotissa ”Chorus ecclesiae. 6, Kolmiäänisiä hengellisiä sekakuorolauluja a cappella” (Bells, 2014) laulu on nimellä ”Kesävirsi”. Suomenkielisen tekstin tekijäksi on merkitty Sakari Jormakka. Laulusta on nuotissa kolme säkeistöä. Laulu alkaa: ”Vehreissä kesävaatteissaan on kaikki laaksot, pellot”.

Lisäksi nuotista ”Siionin laulut : säestyskirja” (Suomen Rauhanyhdistyksen Keskusyhdistys ry, [2016]) Åhlénin sävelmä löytyy nimellä ”Kasteinen niityn ruoho” Inkeri Karvosen sanoin, jotka eivät ole käännös.