Onko Buddhan lausahdukselle "Happiness comes when your work and words are of benefit to yourself and others" olemassa vakiintunutta suomennosta?

Kysytty

Onko Buddhan lausahdukselle "Happiness comes when your work and words are of benefit to yourself and others" olemassa vakiintunutta suomennosta?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Ei ole tietenkään varmaa, onko tuo lausahdus ensimmäiseksi Buddhaksi sanotun Siddhārtha Gautaman lausuma. Ja käännös englanninkielinen lausahduskin tietysti on. Joitakin tämäntapaisia ajatuksia kuitenkin löytyi hänen sanomanaan myös suomeksi, suoraa käännöstä ei löytynyt.

H. S. Olcottin kirjassa Näin puhui Buddha (2006, suomentaja Pekka Ervasti, uudistettu laitos vuonna 1949 ilmestyneestä painoksesta)sanotaan näin:
"Arvokkainta on tietää ihmisen olemassaolon ja päämäärän koko salaisuus, niin ettemme pane liian suurta arvoa tälle elämälle ja sen olosuhteille, vaan että elämme tavalla, josta koituu suurin onni ja vähin kärsimys sekä kanssaihmisille että itsellemme." (s. 31)

Nirodha ry -yhdistyksen sivuilla (http://www.nirodha.fi/) kerrotaan buddhalaisuudesta mm. näin:
"Lyhyesti, se on sellaisen henkilön mieli, joka oivaltaa että todellinen onnellisuus ei näe terävää jakoa oman ja muiden hyvinvoinnin välillä."
Ajatus ei kyllä ole aivan sama. Lisää tästä ajatuksesta yhdistyksen sivuilta:
http://www.nirodha.fi/anteliaisuusensimmaisena.html