Onko autofiktiivinen romaani sama asia kuin omaelämäkerrallinen romaani, jos ne molemmat ovat kaunokirjallisuutta, eivätkä varsinaisesti elämäkertoihin…

Kysytty

Hei! Onko autofiktiivinen romaani sama asia kuin omaelämäkerrallinen romaani, jos ne molemmat ovat kaunokirjallisuutta, eivätkä varsinaisesti elämäkertoihin luettavia?

Vastaus

Vastattu

Autofiktiivinen ja omaelämäkerrallinen romaani ovat lähikäsitteitä, joiden käytössä on jonkin verran koulukuntaeroja ja erimielisyyttä siitä, milloin voidaan puhua omaelämäkerrasta, milloin elämäkerrallisuudesta ja milloin autofiktiosta.

Arkikielessä kirjallisuudenlajeista puhuttaessa autofiktiivinen ja omaelämäkerrallinen romaani esiintyvät synonyymeina, ja esimerkiksi kirja-arvosteluissa termien näkee jossain määrin limittyvän. Kirjallisuustieteen todellisuudessa termit eivät kuitenkaan merkitse samaa.

Autofiktio-käsitteeseen liitetään usein minä-muotoinen kerronta ja se, että kirjan minä-päähenkilö on samanniminen kuin kirjailija. Autofiktion käsitteen keksi Serge Doubrovsky, joka käytti sitä omasta romaanistaan vuonna 1977.

Omaelämäkerrallisuus on löyhempi käsite, ja klassikkoromaaneista vaikkapa Goethen Nuoren Wertherin kärsimykset on nähty omaelämäkerrallisena romaanina, koska se kuvaa Goethea muistuttavan hyväosaisen ja kaunopuheisen nuorukaisen elämää, vaikkei päähenkilön nimi tai elämäntarina olekaan yhteneväiset kirjailijan oman elämän kanssa. Etenkin esikoiskirjailijoiden kohdalla yhä usein pohditaan, onko romaaneissa ”omaelämäkerrallisia elementtejä” tai ovatko päähenkilöt ”kirjailijoiden omakuvia”, vaikkei itse kerronta tai tarina antaisi tällaisille pohdinnoille juurikaan syytä.

Lähteet:

https://www.helmet.fi/fi-FI/Tapahtumat_ja_vinkit/Vinkit/Pienten_lajien_maailmat_Lyhyt_suomalaise(129825)

https://tieteentermipankki.fi/wiki/Kirjallisuudentutkimus:omael%C3%A4m%C3%A4kerrallinen_romaani

https://tieteentermipankki.fi/wiki/Kirjallisuudentutkimus:autofiktio