Onko Aleksis Kiven jossain tekstissä loru Someron pitäjän taloista: Syvänojan Sonni, Sylvänän Jalli, Ollilan Älli?

Kysytty

Hei. Onko Aleksis Kiven jossain tekstissä loru Someron pitäjän taloista: Syvänojan Sonni, Sylvänän Jalli, Ollilan Älli?

Vastaus

Vastattu

Laulua entisen Suur-Someron pitäjän taloista ei Kiven teksteissä lauleskella. Aleksis Kiveen tämä loru kuitenkin liittyy siten, että sitä lauleskelleeseen Someron Pajulasta, Myllymäen torpasta kotoisin olleeseen Heikki-nimiseen mielenvikaiseen kulkuriin viitataan Seitsemän veljeksen yhdeksännessä luvussa: "Siinä hän seisoo kuin entinen Paijulan Heikki, se Myllymäen Hessu, röykkiö kenkärajoja seljässä."

Myllymäen Hessu (s. 1810, k. 1870) oli "yksinäinen, lapsekas ja hiukan sekapäinen mies". Hän toimitti paimenenvirkaa ja muuta pientä ammattia eikä koskaan suuttunut, vaikka koko kylä piti häntä narrinaan. Hän kierteli pitäjästä pitäjään, joskus kantaen kenkärajoja olkapäällään ja lallatellen laulua: "Vilukselan Vitka / ja Viuvalan Pispa, / Syvänojan Sonni / ja Sylvänän Jalli, / Salkolan Ränkkäläpi / ja Pajulan Tarkkomäki". Kivi on luultavasti nähnyt hänet Nurmijärvellä, ja näin on Heikki päätynyt ikuistetuksi yhtenä "tunnettavammin todellisuuden mukaan kuvatuista sivuhenkilöistä, jotka vilahtamalla kulkevat poikki Seitsemän veljeksen näkymön tai joita ainoastaan jokin jutelman yhteydessä mainitaan".

Lähteet:
Viljo Tarkiainen, Aleksis Kiven Seitsemän veljestä : kirjallinen tutkimus
Viljo Tarkiainen, Aleksis Kivi : elämä ja teokset