Onko Ahvenanmaalla jokia? Kuten sen ruotsinkielinen nimi kertoo.

Kysytty

Onko Ahvenanmaalla jokia? Kuten sen ruotsinkielinen nimi kertoo.

Vastaus

Vastattu

Helsingin kaupunginkirjaston kysy.fi-palvelussa on vastattu kysymykseen 2007:'

Kerkko Hakulisen kirjassa Paikannimet (WSOY 2006) Ahvenanmaan nimen alkuperästä kerrotaan seuraavaa:

”Nimen alkuperää ei ole tyhjentävästi selvitetty. Erään arvelun mukaan sekä ruotsin- että suomenkielisen lyhyen nimen merkitys on ´vesimaa´ tai ´vesisaari´, sanasta å (muinaisskandinaavin ahva) ´vesi´ (nykyruotsissa joki) ja land ´maa´ tai ´saari´. Toisen arvelun mukaan suomenkielisen nimen alkuosa ahvena olisi peräisin muinaisskandinaavista ja sen merkitys olisi ´ahven´ (1500-luvulla saaristolaiset maksoivat veroja ahvenina). Kolmannen arvelun mukaan ruotsinkielisen nimen alkuosa johtuisi sanasta ål ´soraharju´. Ruotsissa olevan Ålandin pitäjän nimen on selitetty johtuvan kieltoilmauksesta o- ´epä-´ ja murresanasta lana tai lane ´polku, tie´ ja viittaavan siis huonoihin liikenneoloihin, mikä sopisi myös muinaiseen Ahvenanmaahan. Suomenkielinen sana jäisi kuitenkin tältä pohjalta selittämättä.”'

Myös Wikipedian näkemys Ahvenanmaan etymologiasta on saman suuntainen:"Ruotsin sana å tarkoittaa yksinään pientä jokea, mutta Ahvenanmaan ruotsinkielisen nimen Åland alkuosan arvellaan olevan muuta alkuperää, sillä Ahvenanmaalla ei juuri ole jokia. Lars Huldénin esittämän teorian mukaan Åland-nimen alkuosa on muunnos muinaispohjoismaisesta sanasta ”ahva”, joka on sama sana kuin latinan aqua (vesi). Toisaalta hän pitää mahdollisena sitäkin, että lähtökohtana voisi olla suomalainen sana ahvena (’ahven’), josta kielen äännekehityksen sääntöjen mukaan on voinut kehittyä maakunnan nimen alkuosa å." Lähdeteokseksi mainitaan Finlandssvenska bebyggelsenamn.

Varsinaisia jokia Ahvenanmaalla ei ole, puroja toki. Tämä on helposti nähtävissä kartasta. Asia vahvistettiin ystävällisesti Visit Åland -sivuston chatissa.