Ongelmani on seuraavanlainen: 80-90 lukujen taitteessa Helsingin Sanomissa (sunnuntai?) oli artikkeli NL:n turvallisuuspoliisi NKVD:n suorittamista…

Kysytty

Ongelmani on seuraavanlainen: 80-90 lukujen taitteessa Helsingin Sanomissa (sunnuntai?) oli artikkeli NL:n turvallisuuspoliisi NKVD:n suorittamista puolalaisten upseerisotavankien murhista KATYNissä (Puola?) talvella 39-40. Siinä artikkelissa mainittiin tekojen syyksi "tilan" saaminen suomalaisille (upseeri)vangeille, "kun" Suomi olisi miehitetty. Löytyisikö tämä artikkeli helpommin, kuin lukemalla kymmenen vuoden lehdet läpi?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Päivälehden museossa voit hakea ja lukea vanhempia artikkeleita – tulostusmahdollisuutta ei ole. Joka tapauksessa lehden vuosi ja numero selviää. Museoon on vapaa pääsy ja se on avoinna ti-su klo 11-17 osoitteessa Ludviginkatu 2-4 00130 Helsinki.

Ulkomaisia linkkejä löytyy runsaasti hakufraasilla ”Katyn massacre”. Esimerkiksi tässä sivustossa on myös laaja lähdeluettelo ja linkkilista: http://www.geocities.com/Athens/Troy/1791/