On sanottu että näyttelijä Tauno Palo esiintyi n.20 kuunnelmassa. Onko ko. kuunnelmia säilynyt arkistoissa? Minkä tyyppisiä kuunnelmia ne olivat?

Kysytty

On sanottu että näyttelijä Tauno Palo esiintyi n.20 kuunnelmassa. Onko ko. kuunnelmia säilynyt arkistoissa? Minkä tyyppisiä kuunnelmia ne olivat?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Yleisradion tietopalvelusta vastattiin näin:

Yleisradion radioarkiston tietokannasta löytyy useita kuunnelmia, joissa Tauno Palon on näytellyt: sekä yksiosaisia noin tunnin mittaisia kuunnelmia, että pitkiä kuunnelmasarjoja, kuten Seitsemän veljestä, jossa hän näytteli Juhania. Ylen arkistossa olevat kuunnelmat on tehty pääasiassa 50-luvulla (varhaisimmat 1938) ja joitakin niistä on uusittu 70- ja 90-luvuilla.

Vuonna 1938 esitetyssä kuunnelmassa "Kaksintaistelu ateljeessa" Tauno Palo näyttelee yhdessä Ansa Ikosen kanssa: Palo on taidemaalari Vilho Arjala ja Ikonen hänen vaimonsa, kirjailija Laila Arjala.

Suomisen perhe -kuunnelmassa (v. 1938) Tauno Palo esittää Lassea. Jääkärit-kuunnelmassa (1938) hän on esiintynyt Jussin roolissa.

Kuunnelmassa Salome (1950, kesto 1h 43min), Tauno Palo näyttelee Herodesta ja Kaisu Leppänen hänen puoliosaan Herodiasta. Nimiroolin Salome näyttelee Emma Väänänen.

Pohjalaisia-kuunnelmassa (1954, 1h 38min) Ansa Ikonen ja Tauno Palo esittävät päähenkilön Erkki Harrin lapsia Maijaa ja Jussia.

Seitsemän veljestä on 30-osainen kuunnelmasarja (ohjannut Ilmari Vilho) jonka jaksot ovat 20-30min mittaisia. Tauno Palo on näytellyt siinä Juhania. Kuunnelmasarja on esitetty vuosina 1954-1955. Nuorta Juhania (osat 1 ja 2) on esittänyt Eino Kaipainen.

August Strinbergin käsikirjoitukseen perustuvassa Neiti Julie -kuunnelmassa (v. 1955, 1h 9min) Palo on esiintynyt kamaripalvelija Jeanina, neiti Julieta on esittänyt Kyllikki Forssell. Näytelmä on uusittu vuonna 1991.

Ranskalaisten Jacques Perretin ja Jean Forestin käsikirjoitukseen perustuva kuunnelma "Laskutehtävä" on esitetty 1962. Siinä Tauno Palo näyttelee Isä Theoa, veturinkuljettajaa.

Pyövelit-näytelmässä (1951, 1h 20min) Tauno Palo on esittänyt nimiroolin (pyöveli). Pyövelin vaimoa on näytellyt Emma Väänänen. Uusittu 1966 ja 1976.

Muita Tauno Palon kuunnelmarooleja listattuna:
- Kultavaunut (1946, 42min) William Beck. Uusittu vuosina 1968, 1976 ja 1996.
- Ovien ulkopuolella (1949, 1h 29min) sotilas Beckman (päärooli), kanssanäyttelijänä mm. Eeva-Kaarina Volanen.
- Monna Vanna (1950, 1h 27min) Guido Colonna, Pisan varuskunnan komentaja (päärooli).
- Kellojen legenda (1950, 58min) Niilo-herra (päärooli), muissa rooleissa mm. Eeva-Kaarina Volanen
- Ruispelto (1950), Tuomas Hanssila (päärooli).
- Juha (1950, Juhani Ahon romaanin perustuen), Shemeikka, muissa rooleissa mm. Vilho Siivola (Juha, päärooli).
- Lapsi on meille syntynyt. Mysteerio (1951, 1h 20min). Pierre de Craon, muita näyttelijöitä mm. Emma Väänänen ja Eeva-Kaarina Volanen, pääroolissa talonpoikana Vilho Siivola.
- Kuunsilta-kuunnelmassa (1951, 1h 24min) päärooli "mies", ja hänen vaimonaan Floorana Emma Väänänen. "Nainen"-roolin näyttelee Eeva-Kaarina Volanen. Näytelmä on uusittu vuosina 1951, 1973, 1976, 1986 ja 1996.
- Hauta Riemukaaren alla (1952, 1h 23min) sotilas (päärooli).
- Kuningas Oidipus (1953, 1h 24min) Oidipus, Theban kuningas (päärooli), puoliso Iokaste Elsa Turakainen.
- Kranen kahvila (1954, 1h 19min) "Knallipää" (keskeinen/päärooli), myös tässä näytelmässä on ollut mukana Emma Väänänen ompelijatar Katinka Stordalin roolissa.
- Cainen kapina (1956) Kapteeniluutnantti Philip Francis Queeg (päärooli).
- Demoni (1957, 1h 8min) Mario de la Mare (päärooli).
- Androcles ja Leijona (1962, 1h 12min) Ferrovius.

3 ääntä

Kommentit

Tuliko radiosta Hilja Valtosen Vaimoke kuunnelmana 1950-luvulla? Jos tuli, esiintyikö siinä Eija Inkeri?

Tästä kuunnelmasta ei löytynyt tietoa Ylen radion kuunnelmapuolelta, sitä täytyisi kysyä Ylen arkiston tietopalvelusta. He vastaavat nykyään vain suoraan kysyjille, eivät Kysy kirjastonhoitajalta -palvelun kautta, https://palaute.yle.fi/
Eija Inkerin filmografioista ei löydy tietoa tästä, mutta se voi johtua siitäkin, että kyseessä on kuunnelma, https://www.imdb.com/name/nm0409103/