Otsikko
On puhuttu että maailmankaikkeus saattaa joskus lakata laajenemasta ja alkaa kutistumaan takaisin singulariteettiin josta se räjähti.

Kysytty

On puhuttu että maailmankaikkeus saattaa joskus lakata laajenemasta ja alkaa kutistumaan takaisin singulariteettiin josta se räjähti. Jos näin tapahtuisi niin tapahtuisivatko kaikki tapahtumat tavallaan takaperin uudestaan? Eli joskus kuoleman jälkeen eläisin elämäni takaperin alkaen kuolemastani ja päättyen syntymään? Tällöinhän myös käveltäisiin takaperin ja ajettaisiin autoa takaperin mutta ei nähtäisi eteemme mutta silti tiedettäisiin mihin mentäisiin. Toki ajatuksetkin kai liikkuisivat jotenkin takaperin. Olisiko tässä järkeä ja olisiko tuo edes mahdollista?

Vastaus

Vastattu

Kaikki saattaisi tapahtua tavallaan uudelleen, muttei taaksepäin kelautuvan elokuvan tavoin, vaan enemmänkin eteenpäin jatkumisen tunnelmana. Ihminen on niin pieni otus universumissa, ettemme nytkään tiedä ilman tutkimusta, onko maailmankaikkeus laajenemassa vai supistumassa.

Esim. BBC ja Wikipedia ovat vastailleet kysymykseen Miten maailma loppuu? http://www.bbc.com/earth/story/20150602-how-will-the-universe-end ja https://en.wikipedia.org/wiki/Ultimate_fate_of_the_universe