On olemassa kirja, jossa on matemaattisia kaavoja arjen ongelmatilanteiden ratkaisuun. Esimerkiksi, kannattaako viikonloppuna lähteä kavereiden kanssa kaljalle…

Kysytty

Hei!
On olemassa kirja, jossa on matemaattisia kaavoja arjen ongelmatilanteiden ratkaisuun. Esimerkiksi, kannattaako viikonloppuna lähteä kavereiden kanssa kaljalle vai jäädä tyttöystävän kanssa kotiin. Kirjan nimessä on muistaakseni insinööri-sana tai nörtti tai joku sen tapainen. Kansi oli muistaakseni valkoinen tai keltainen, mutta saatan olla myös väärässä. Ostin kirjan ryhmänohjaajalleni, kun kirjoitin ylioppilaaksi 2010.
Mikähän kirja olisi voinut olla kyseessä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kaivattu kirja lienee Garth Sundemin Insinöörin logiikka (Nemo, 2007): "Insinöörin logiikka esittelee mullistavan laskentatavan, jolla hämmentävät, usein ristiriitaiset asiat voidaan pelkistää selkeiksi yhtälöiksi. Enää ei tarvitse pohdiskella, voisiko töistä lintsata, tai miettiä, pitäisikö mennä lääkäriin."

Kirjassa on 50 uraan ja työhön, seurusteluun ja tunne-elämään sekä arkipäivään ja terveyteen liittyvää yhtälöä, joiden avulla jokaiseen ongelmaan voidaan laskea "yksi, varmasti oikea vastaus".