Omistan suurseura merkillä tilaajille tehdyn kappaleen tuntemattomasta sotilaasta. Tässä kirjassa on 554 sivua. Samainen kirja on myös ”suomen 60v…

Kysytty

Omistan suurseura merkillä tilaajille tehdyn kappaleen tuntemattomasta sotilaasta. Tässä kirjassa on 554 sivua. Samainen kirja on myös ”suomen 60v itsenäisyyden juhlapainos”, eli oma versioni on pidennetty. Googlaillessani on käynyt ilmi, että normaali tuntematon sotilas on 477 sivua pitkä. Sotaromaani taas on 517 sivua pitkä.

Mitä minun versiossani on, mitä sota romaanissa tai pelkässä tuntemattomassa ei ole? Vaikuttaako se, että kirjani on mitoiltaan: 2.5 cm paksu; 8.5 cm leveä; 12 cm korkea?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Yhtyneiden kuvalehtien Tuntemattoman sotilaan sivumäärä selittyy nimenomaan kirjan pienellä koolla: vaikka siinä käytetty kirjasinkokokin on tavallista pienempi, ei yhdelle sivulle ole kuitenkaan mahtunut niin paljon tekstiä kuin standardi-Tuntemattomassa. WSOY:n kustantamissa Tuntemattomissa sotilaissa sivuja on tavallisimmin 443 (+1) tai 477, vuoden 2010 juhlapainos päättyy jo sivulle 474. Kaikissa näissä, kuten myös Yhtyneiden itsenäisyyden 60-vuotisjuhlan erikoispainoksessa, ensimmäinen luku alkaa sivulta 5. 443 sivun versiossa toinen luku alkaa sivulla 38, 474- ja 477-sivuisissa laitoksissa sivulla 41 ja Yhtyneiden painoksessa vasta sivulla 47. Kaikki kirjat sisältävät kuitenkin lyhentämättömänä saman tekstin (lukuunottamatta kymmenennestä painoksesta lähtien mukana olleita murredialogeihin tehtyjä korjauksia, joilla ei ole ollut ratkaisevaa vaikutusta tekstin pituuteen). Kyse on siis yksinkertaisesti siitä, että sama teksti täyttää eri ladelmissa eri määrän sivuja.