"Omatoimiaika" kirjastoissa. Mikä idea on takana, mihin tarpeeseen tullut käytäntö? Joillain kirjastoilla henk.kunta auttaa myös omatoimiaikana, joillain…

Kysytty

"Omatoimiaika" kirjastoissa. Mikä idea on takana, mihin tarpeeseen tullut käytäntö?
Joillain kirjastoilla henk.kunta auttaa myös omatoimiaikana, joillain kieltäytyy täysin.

Vastaus

Vastattu

Omatoimiajalla on kirjastojen aukioloaikaa laajennettu. Kirjastojen tilat ja laitteet ovat asiakkaitten käytettävissä, lainaus, palautus, varausten nouto, kopioiminen ja tulostaminen toimivat tuolloin itsepalveluna. Henkilökunta keskittyy omatoimiajalla muihin tehtäviin, muun muassa logistiikkaan eli tilattujen varausten sekä palautuvan aineiston purkamiseen kuormista.

Logistiikan määrää valaisee  esimerkiksi artikkeli Helsinign kaupunginkirjastolle myönnetystä logistiikkahankepalkinnosta
https://www.helmet.fi/fi-FI/Tapahtumat_ja_vinkit/Uutispalat/Helsingin_k…

6 ääntä

Kommentit

Kysy tympeän kirjastonhoitajan nimi ja tee hänestä valitus. (Ei urpoja tarvitse sietää!!) Usein pelkkä nimen kysyminen riittää - pelko ilmitulosta muuttaa mieltä.
Tietenkin heidän täytyy auttaa ja neuvoa. Ei se kirjan hyllyyn laittaminen ole minuutista kiinni...

Kirjaston väki on nykyään TOSI kyllästynyttä ja ankeaa. Ennen auttoivatkin välillä, nyt piileskelevät takahuoneissa...