"Olla täpinöissään" on aina vähän mietittänyt.

Kysytty

"Olla täpinöissään" on aina vähän mietittänyt vaikka ilmaisua käytänkin, luultavasti oikein. Löytyykö etymologiasta jämpti vastaus? Odotan ihan täpinöissäni!

Vastaus

Vastattu

Kielitoimiston sanakirjan (2012) mukaan täpinöissään tai täpinässä on arkikieltä oleva ilmaisu, joka tarkoittaa samaa kuin innoissaan tai tohkeissaan. Suurella sydämellä ihan sikana - Suomen kielen kuvaileva fraasisanakirja (2008) tuntee sanalle merkitykset innostunut, kiihottunut, kiihdyksissä. Etymologisista sanakirjoista sanaa ei löytynyt, joten sen alkuperästä ei ole tietoa.