Olisin tiedustellut Turussa sijainneesta Reitalan omistamasta vaateliikkeestä, jossa äitini oli töissä 50- ja 60-luvulla?

Kysytty

Olisin tiedustellut Turussa sijainneesta Reitalan omistamasta vaateliikkeestä, jossa äitini oli töissä 50- ja 60-luvulla?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Viittauksia Reitalan omistamaan vaatekauppaan en löydä mistään, mutta samaisen suvun aloittama mattokauppa perustettiin Viipurissa jo vuonna 1935. Aikaisimman merkinnän Turun alueella sijaitsevasta Reitalan matto- ja kotiteollisuusliikkeestä löysin vuoden 1942–43 puhelinluettelosta. Tällöin liike sijaitsi Yliopistonkadulla, Turun keskustassa. Vuoden 1957 puhelinluettelosta yritys löytyy Reitalan kauppayhtiön (matto- ja vuodevaatteet) nimellä. Tällöin liikkeitä oli jo kaksi; Yliopiston-kadun lisäksi toinen löytyi Brahenkatu 14:sta. Puhelinluettelosta löytyy myös Reitala ja K:nit matto- ja patjavalmistamo, joka oli osa samaista yritystä. Viimeisin sijainti yritykselle oli Voimakatu 15 (Itäharju), johon löytyy viittauksia jo ainakin 1980-luvun puhelinluetteloista. Kauppalehden sivuilta löysin myös viitteet yrityksen nimiin. Vuonna 1990 yrityksen nimi muuttui Kauppayhtiö Reitalasta Reitala Ky Sirpa Reitala-Pietiläiseksi. Tämä nimi katoaa kaupparekisteristä 2010, jolloin yritys ilmeisesti myytiin. Nykyisin samaisessa osoitteessa toimii Sisustustalo, joka ainakin omien nettisivujensa mukaan on Reitalan seuraaja. Valitettavasti mitään koko yrityksen kattavaa yrityskertomusta tai muitakaan tarkempia lähteitä en ole saanut käsiini. Kirjojakaan aiheesta löydy.

Soitin myös Turun maakunta-arkistoon ja sieltä kerrottiin, että aiheeseen liittyen saattaa löytyä jotain tietoja myös heidän arkistoistaan. Kannattaa olla siis yhteydessä suoraan heihin. Arkisto sijaitsee osoitteessa Aninkaistenkatu 11 ja sinne voi tehdä puhelintiedusteluja arkisin klo 10-12 numeroon 02 9533 7280 tai laittaa sähköpostia osoitteeseen arkisto@narc.fi. Itse arkisto on auki arkisin klo 9-16.

Lähteet:
Turun puhelinluettelo 1942-43 ja 1957
Kauppalehti (yrityshaku):
Sisustustalo:

10 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Ainakin 80 luvulla oli vielä Reitalan liike,jossa itsekin kävin, Brahenkadun ja Mariankadun kulmassa olevassa talossa.

Reitala toimi Brahenkatu 14 tiloissa, 2. kerroksessa, jossa nykyisin lienee parturi-kampaamo. Äitini oli töissä sekä Brahenkadun että Yliopistonkadun myymälöissä, joissa myytiin ainakin verhokankaita ja mattoja.

Äitini työskenteli mattojen kutojana vuosien 1945 ja 1955 välisenä aikana kyseisessä firmassa.Tarkkoja maikoja en tunne mutta Minulla on muut työhistoriaan liittyvät tiedon tuon ajan ulkopuolelta. Tiedän myös erään edesmenneen rouvan, jonka äitini hommasi sinne työhön työkaverikseen. Äiti kertoi minulle että sodan jälkeen mattojen menekki oli hurja ja em. firman johtaja puhui äidin töihin suoraan torilta koska työtekijöiden saanti oli sodan jälkeen vaikeaa.Äitini oli ilmeisesti ollut ennen meidän lapsien syntymää siellä töissä ja Reitala tunsi hänet.