Olisin tiedustellut, toimitetaanko kirjoja lainaksi ulkomaille (Helmet-kirjastoissa tällainen mahdollisuus tietääkseni on) ja jos, niin millaisin ehdoin ja…

Kysytty

Hei!

Olisin tiedustellut, toimitetaanko kirjoja lainaksi ulkomaille (Helmet-kirjastoissa tällainen mahdollisuus tietääkseni on) ja jos, niin millaisin ehdoin ja hinnoin? Minulla on Kyyti-kirjastokortti.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kyllä kaukolainaaminen myös ulkomailta onnistuu. Eli menet kotipaikkasi kirjastoon ja kaukolainaat tarvitsemasi kirjat. Ne lähetetään sinulle todennäköisimmin Helsingistä joka on yleisten kirjastojen keskuskirjasto. Sinun suomalaisella kirjastokortilla ei tässä tapauksessa ole merkitystä, vaan tarvitset nykyisen kotipaikkasi kirjastokortin ja en tiedä mikä käytäntö Italiassa on mutta Suomessa täytetään kaukolainapyyntö-lomake joko käsin tai verkossa ja se lähetetään sieltä Helsingin kaupunginkirjastoon, josta kirja sitten lähtee postipakettina kotikirjastoosi josta voit sen sitten noutaa. Jos ulkomailta tilataan Suomeen niin kaukolainan hinta on siinä 15 - 25 €. Olettaisin hintatason olevan suunnileen saman myös Italiassa. Tosiaan kumpaakaan teosta ei löydy verkkojulkaisuna, mutta onnella saattaisi antikvariaateista löytyä.