Olisin tarvinnut apua tieteellisesti vahvan näytön omaavien tutkimusten löytämiseen (vertaisarvioituja) suomalaisia ja ulkomaalaisia tutkimuksia. AMK/YAMK…

Kysytty

Olisin tarvinnut apua tieteellisesti vahvan näytön omaavien tutkimusten löytämiseen (vertaisarvioituja) suomalaisia ja ulkomaalaisia tutkimuksia. AMK/YAMK-tason tutkielmat ovat liian matalalla tasolla. Eli vankempaa tieteellisyyttä kaivataan.

Aihe on asiakaslähtöisyys kolmannen sektorin toimijan erään säätiön työyhteisön näkökulmasta.
Säätiö kuuluu sosiaalialaan, mutta tutkimuksia voi/tulee olla eri aloihin liittyen.

Työntekijät ja johto tulee osallistumaan asian määrittelyyn omasta näkökulmastaan ja tästä sekä tutkitusta aineistosta luodaan mittari asiakaslähtöisyyden ilmenemiseen työntekijöiden keskuudessa.

Tarvitsisin tuoreita tutkimuksia aiheesta ( 1-5v. vanhoja max., jos ei sitten ole hyvin perusteltua käyttää vanhempaa tutkimusta.)

Eli aihe asiakaslähtöisyys työyhteisön näkökulmasta=mistä koostuu, mitkä ovat merkityksellisistä asioita/ominaisuuksia, jotka tätä tukevat/estävät toteutumasta?

Vastaus

Vastattu

FinEd.fi listaa suomalaisten yliopistojen väitöskirjoja vuosittain. Fined.fi

Koska haku sieltä on hieman hankala, kokeilin myös Helda-hakua. Se hakee Helsingin yliopiston väitöskirja-aineistoja. Asiasanoiksi pistin asiakasläht* työyht*. Haku löysi 24 tuoreehkoa väitöstä esim.

Kohtaavatko työntekijöiden ja lähiesimiesten näkemykset hyvästä työntekijästä? Ruokolainen, Mervi; Ylinen, Tyyne; Ruotsalainen, Maarit (Tampereen yliopisto, 2018),

Palveluohjaus aikuissosiaalityössä : Työntekijän näkökulma sosiaalitoimen uudistumiseen Pääkkönen, Arja (Helsingin yliopisto; University of Helsinki; Helsingfors universitet, 2018)

ja Itsearviointi reflektiivisenä rakenteena : Kuvastin-menetelmän toimivuus, käyttöönotto ja kehittäminen Yliruka, Laura (Helsingin yliopisto; Helsingfors universitet; University of Helsinki, 2015-06-16) Helda

Trepo hakee Tampereen yliopiston väitöskirjoja. Trepo

Helka-haulla eli Helsingin yliopistojen haulla löytyy lisäksi lehdissä julkaistuja vertaisarvioituja artikkeleita. esim.

Organisaatiokulttuuri ja -ilmapiiri hoitohenkilökunnan näkökulmasta

Petra Saukkonen ; Mervi Roos ; Sari Viinikainen ; Mika Helminen ; Paula Asikainen ; Philip Green ; Tarja Suominen

Hoitotiede, 2017-10-01, Vol.29 (4), p.239-251 Helka

Melinda-haku löysi hakusanoilla asiakaslähtöisyys, työyhteisö 7 eri nimekettä. Melinda

Worldcat tietokanta löytää esim. Asiakasohjautuva palvelu järjestelmä - käsitteistö ja empiirisiä sovellutuksia : [Customer oriented service system] Jarmo R. Lehtinen; Tampere 1983. Englanniksi löytyy aineistoa enemmän ja tuoreempina versioina.  WorldCat

Lisäksi löysin lyhyen "huoneentaulun" asiakaslähtöisyyden määrittelyyn. https://www.csu.edu/humanresources/empdev/documents/CustomerServiceOrientation.pd
f

Nämä ehkä auttavat alkuun. Aiheitta voi rajata edelleen, kun löytää jonkin hyvän lähteen.