Olisin pyytänyt apua tutkimustyön aloittamiselle. Mistä löytäisin ikääntyvien maahanmuuttajien integroitumiseen liittyvää tutkimusaineistoa tai kirjoja,josta…

Kysytty

Olisin pyytänyt apua tutkimustyön aloittamiselle. Mistä löytäisin ikääntyvien maahanmuuttajien integroitumiseen liittyvää tutkimusaineistoa tai kirjoja,josta olisi aiheesta? Onko kukaan tutkinut aihetta syvemmin?
Kiitos vinkeistä jo etukäteen.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Vanhustyön keskusliitton projektien ja ikäMAMU-toiminnan yhteydessä on julkaistu useita ikääntyviä maahanmuuttajia käsitteleviä teoksia, joista osa on luettavissa myös verkossa, ks.
http://www.vanhustyonkeskusliitto.fi/fin/jarjestotoiminta/ikaantyvat_ma…
Muita Vanhustyön keskusliiton julkaisuja aiheesta ovat mm.:
Kuusi, Ulla: Ikääntyvät maahanmuuttajat Suomessa : Mamu-projektin loppuraportti, 2000.
Salokangas, Tuula: Ikääntyvän maahanmuuttajan kotoutuminen, 1999.
Jaakkola, Eila: Vanhuus vieraalla maalla, 2003.
Kärkkäinen, Tanja: Maahanmuuttajavanhukset ja suomen kieli : haastattelututkimus inkerinsuomalaisten, bosnialaisten ja vietnamilaisten vanhusten kielenoppimismotivaatiosta, sosiaalisista verkostoista ja etnolingvistisestä identiteetistä, 1999.
Osa näistä Vanhustyön keskusliiton julkaisuista on tehty opinnäytetöinä eri oppilaitoksissa.

Myös Selma-projektin (Seudullinen monikulttuurinen tietopalvelukeskus) sivuilla on linkkejä ikääntyviä maahanmuuttajia käsitteleviin verkkojulkaisuihin ja lehtiartikkeleihin. Näihin julkaisuihin pääset osoitteesta: http://www.selma-net.fi/page.asp?_item_id=948

Arto- ja Aleksi-tietokannoista löytyy useita lehtiartikkeleita ikääntyneiden maahanmuuttajien asemasta ja palveluista. Tässä joitakin artikkeliviitteitä, joista voisi olla sinulle hyötyä:
Zechner, Minna: Maahanmuuttajavanhukset ja hoiva. - Diakonia 2009: 1, s. 20-21.
Viljanen, Anne: Ihmisarvoista vanhuutta monikulttuurisesti. - Diakonia 2009 : 1, s. 22-23.
Kittilä, Riitta: Ikääntyvät maahanmuuttajat kaipaavat toimintaa ja neuvontaa omalla kielellä.- Sosiaaliturva 2009 : 2, s. 20-21.
Taipale, Mona: Ryhmätoiminta edistää terveyttä ja hyvinvointia : ikääntyneiden maahanmuuttajien tilanne- ja palvelutarveselvitys Haminassa, Kotkassa, Lappeenrannassa ja Turussa. - Kuntalehti 2008 : 2, s. 36-37.
Petrell, Natasha: Ikääntyminen maahanmuuttajana ei kuulu elämän suunnitelmiin. – Monitori 2008 : 1, s. 25-27.
Mölsä, Mulki: Somalialaisten maahanmuuttajien ikääntymisen ja sairastamisen kokemuksia Suomessa - Sosiaalilääketieteellinen aikakauslehti 2008 : 1, S. 59-73.
Kettuvuori, Taina: Muistelu lohduttaa : muistojen jakaminen tärkeää maahanmuuttajavanhuksille. – Monitori 2007 : 4, s. 30-31.
Ahola, Edith: Ikääntyvä maahanmuuttaja hoidetaan kotona. - Monitori 2006 : 4, s. 26-27.
Välimäki, Katriina: Kulttuurien koti turvaa maahanmuuttajien ikääntymistä. - Vanhustenhuollon uudet tuulet 2006 : 6, s. 18-19.
Linderborg, Hilkka
Ikääntyneelläkin on oikeus hyvään kotoutumiseen. - Kotitalous 2004 : 2, s. 36.
Kettunen, Iita. Vanhuus vieraalla maalla : ikääntyvät maahanmuuttajat ovat haaste vanhustyölle.- Monitori 2003 : 2, s. 46-47.
Pitkänen, Kati: Etniseen vähemmistöön kuuluva vanhus ei hevillä valita. – Sosiaaliturva 2003 : 1, s. 10-11.
Tuomi, Jaakko: Maahanmuuttajavanhuksia ei saa unohtaa kotouttamistyössä [pääkirjoitus]. - Sosiaaliturva 2003 : 1, s. 2.
Hiltunen, Minna: Maahanmuuttajavanhusten toimintakyky syytä arvioida. -Dialogi 2001 : 6, s. 36.
Simonen, Katri: Mummikurssi pelastaa. – Kehitys 2007 : 3, s. 46-48.
Häkkinen, Hannele: Ruotsissa tavoitettiin kotikäynneillä myös maahanmuuttajavanhuksia. - Sosiaaliturva 2003 : 1, s. 12-13.
Valtonen, Kathleen: Vanhukset maahanmuuttajina - omien läheisyys tärkeää. - Maailmanpyörä 1998 : 4, s. 26-27.
Kuusi, Ulla: Ikääntyneet maahanmuuttajat : hiljainen haaste kunnille, järjestöille ja seurakunnille. –Dialogi 2001 : 2, s. 24-25.
Raitanen, Anitta: Tukea ikääntyneelle maahanmuuttajalle. - Socius 2000 : 3, s. 36.
Julkaisuja ja lehtiartikkeleita voit kysellä esim. oman oppilaitoksesi kirjastosta. Kirjastossa käytössäsi on useita tietokantoja ja erilaisia elektronisia aineistoja, joista voit jatkaa tiedonhakua.