Olisin kysynyt voiko kirjastoon päästä töihin vaikkei ole alan koulutusta?

Kysytty

Hei!
Olisin kysynyt voiko kirjastoon päästä töihin vaikkei ole alan koulutusta?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Helsingin kaupunginkirjastoon on vaikea päästä ainakaan vakituiseen työhön ilman alan koulutusta. Osoitteesta http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2013/20130406 löytyvä kirjastoasetus määrää, että 70 %:lla henkilökunnasta on oltava kirjastoalan koulutus. Toki kirjastossa on töissä myös esimerkiksi tietotekniikka-alan osaajia, jotka eivät tee varsinaisia kirjastotöitä vaan hoitavat kirjaston tekniikkaa.

Harjoittelijaksi kirjastoon on mahdollista päästä, jos opiskelee sopivaa alaa. Esimerkiksi Pasilan kirjastoon on otettu datanomiopiskelijoita harjoittelijoiksi, koska he pystyvät opastamaan asiakkaita tietokoneongelmissa. Myös työkkärin kautta voi päästä harjoittelijaksi tai työllistetyksi kirjastoon. Kirjastoon otetaan myös tavallisesti kesätyöntekijöitä, joilla ei välttämättä ole kaikilla alan koulutusta. Kirjastoalan koulutus on kuitenkin varmin reitti kirjastotyöhön.