Olisin kysynyt, millaisia kirjoja, selkokirjoja voisit suositella ulkomaalaiselle, jolla on suomen kielen arkikäyttöön sopiva kielitaito. Katselin selkokirjoja…

Kysytty

Olisin kysynyt, millaisia kirjoja, selkokirjoja voisit suositella ulkomaalaiselle, jolla on suomen kielen arkikäyttöön sopiva kielitaito. Katselin selkokirjoja jo itsekin, mutta monet, tasoltaan sopivat kirjat ovat dekkareita. Olisin halunnut mieluummin sellaisia, jotka kertovat nyky-Suomesta, tavallisesta elämästä. Ihan siksi, koska luulisin, että kielen opiskelun tässä vaiheessa näille lukijoille ei "murha" jne. ole ehkä oleellisimpia sanoja sanastonsa kartuttamiseksi. Mutta löytyykö tällaisia "tavallisia" kertomuksia? Kiitos!

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Ehkäpä näistä löytyisi jotakin sopivaa luettavaa:

Kallioniemi, Tuula, Simpsakka ihminen ja muut : kertomuksia
Suikki, Merja, On ilta meitä varten : kertomuksia
Ämmälä, Vesa, Ankkurinappi
Ämmälä, Vesa, Pieni hiljainen mies : kertomuksia

Kannattaa muistaa myös kotimaiset klassikot, joista on tehty selkomukaelmia. Näistäkin monet ovat sellaisia, jotka eivät täytä kysymyksen "nyky-Suomi"-ehtoa (Seitsemän veljestä, Rautatie, Tuntematon sotilas), mutta joitain hieman lähempänä omaa aikaamme olevia kuvauksia sentään on saatavilla:

Huovinen, Veikko, Hamsterit
Härkönen, Anna-Leena, Häräntappoase
Istanmäki, Sisko, Liian paksu perhoseksi
Paasilinna, Arto, Isoisää etsimässä