Olisin kysynyt kahdesta taidemaalarista, keiden isokokoiset maisemataulut omistan, upeat n. 1960_70 luvulla maalatut. Erkki Lehtovaara ja Pertti Wilkko. En…

Kysytty

Hei. Olisin kysynyt kahdesta taidemaalarista, keiden isokokoiset maisemataulut omistan, upeat n. 1960_70 luvulla maalatut. Erkki Lehtovaara ja Pertti Wilkko. En löydä tietoja mistään. Kiitos.

Vastaus

Vastattu

Pertti Wilkko nimistä taiteilijaa en löytänyt, mutta viipurilaisesta Pentti Wilkosta löysin muutaman maininnan. Hän muutti sodan jälkeen Kymenlaaksoon ja vaikutti siellä. Wilkko syntyi 1912 ja kuoli vuonna 1989.

Erkki Lehtovaaraa en taiteilijamatrikkeleista myöskään löytänyt. Turussa vaikutti kuitenkin arvostettu taidegraafikko Veikko Lehtovaara, jonka töitä on esimerkiksi Kansallisgallerian kokoelmissa useita kymmeniä. Hän käytti Turkua ja sen ikonisia maisemia töissään.

Toivottavasti Erkki Lehtovaaran identiteetti selviää.

Ystävällisin terveisin,