Olisin kovin kiitollinen jos saisin jonkin näköisen listan katolisen kirkon suojeluspyhimyksistä ja heidän suojeluskohteistaan. Mistään ei oikein tunnu…

Kysytty

Olisin kovin kiitollinen jos saisin jonkin näköisen listan katolisen kirkon suojeluspyhimyksistä ja heidän suojeluskohteistaan. Mistään ei oikein tunnu löytyvän tarpeeksi tietoa suomeksi.
Olisin myös hyvin kiitollinen mahdollisista kirjavinkeistä ja tiedosta, onko ortodokseilla ja katolilaisilla samoja pyhimyksiä ja keitä he ovat.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Pyhimysten kunnioitusta tai palvontaa esiintyy useimmissa maailmanuskonnoissa. Pyhimyksiksi on valittu erittäin hurskaasta elämästään tunnettuja ihmisiä, joita tästä syystä pidetään pyhinä. Pyhimyksinä on kunnioitettu eläviä, kuolleita tai myyttisiä henkilöitä.

Suojeluspyhimysten ajatellaan toimivan erilaisten ihmisten, ammattikuntien, paikkakuntien jne. nimikko-suojelijoina. Esimerkiksi pyhä Laurentius, joka kuoli marttyyrina liekkeihin vuonna 258, on palomiesten ja tulenarkojen paikkojen suojelija.

Edellinen tieto löytyy Jaakko Heinimäen kirjasta Pyhät ystäväni (Otava 2007). Pyhimyskalenterin lisäksi tästä kirjasta löytyy myös luettelo suojeluspyhimyksistä.

Katolisella kirkolla on yli 10 000 pyhäksi julistettua pyhimystä ja ortodoksisella kirkolla lukumäärä saattaa olla vielä suurempi. Suomenkielistä sivustoa, jossa olisi eritelty katoliset ja ortodoksiset pyhimykset, ei löytynyt. Mutta englanninkielinen Wikipedia -sivusto, jonka osoite on http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_saints , esittää neljän eri kirkkokunnan pyhimykset helppolukuisessa taulukossa.

Tietoa pyhimyksistä löytyy edelleen mm. seuraavista teoksista:

- Pyhiä miehiä ja naisia: keitä he ovat ja miten he auttavat: yli 150 taivaallista pyhää Agneksesta Zitaan, toim. Elizabeth Hallam, Karisto, 1996
- Engelhart, Adalbert: Pyhien vuosi: pyhien kalenteri vuoden jokaiselle päivälle, Katolinen tiedotuskeskus, 2001
- Heinimäki, Jaakko: Pieni mies jalustalla: kertomuksia pyhimyksistä ja sankareista, Like 1996 (6. p.)

Lisää tietoa pyhimyksistä löytyy seuraavilta Internet-sivuilta:

http://fi.wikipedia.org/wiki/Luettelo_pyhimyksist%C3%A4

http://fi.wikipedia.org/wiki/Pyhimys

http://fi.wikipedia.org/wiki/Luokka:Pyhimykset