Olisin kiinnostunut varhaisista arabeista jotka tekivät tutkimusretkiä Eurooppaan ja Afrikkaan.Jos muistan oikein yksi heistä oli Ibn Arabi. Olisiko aineistoa…

Kysytty

Olisin kiinnostunut varhaisista arabeista jotka tekivät tutkimusretkiä Eurooppaan ja Afrikkaan.Jos muistan oikein yksi heistä oli Ibn Arabi. Olisiko aineistoa heistä ja siitä miten he näkivät maailman?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Ibn al-Arabi (1165-1240) oli merkittävä mystikko ja filosofi. Hän syntyi Espanjassa ja kuoli Damaskuksessa joten kyllä hänkin matkusteli ja liikkui, mutta varsinaisesti hän ei ollut tutkimusmatkailija.

Merkittävimmät arabi"tutkimusmatkailijat" keskiajalla olivat 1) Al-Ya'qubi, täydeltä nimeltään Ahmad Ibn Abu Ya'qub Ibn Ja'far Ibn Wahb Ibn Wadih Al-ya'qubi, kuollut 897, 2) Al-Idrisi, eli ash-Sharif al-Idrisi, 1100-1165/66, Sisilian Roger II:n neuvonantaja, sekä 3) Ibn Battuta, täydeltä nimeltä Abu 'abd Allah Muhammad Ibn 'abd Allah Al-lawati At-tanji Ibn Battutah, 1304-1368/69. Al-Ya'qubin kirjoituksista on säilynyt joitakin katkelmia, Al-Idrisilta on runsaasti erilaisia versioita käännettyinä. Ibn Battutaa on saatavana jopa ruotsiksi, "Islams vandringsman, Ibn Battuta". Afrikassa kulkijoita oli tietenkin enemmänkin, siitä saa jonkinlaisen käsityksen vaikkapa Timbuktun historiasta.

Facta tietopalvelu mainitsee, että Al-Idrisin teoksissa olisi mainittu myös suomenkielisiä paikannimiä. Se ei tarkoita että hän olisi täällä käynyt. Oletettavasti hän kävi Brittein saarten eteläosissa asti. Ibn Battuta kävi Mustanmeren pohjoispuolella.

Tämän vastauksen tiedot ovat suurimmalta osalta Encyclopaedia Britannican pohjalta. Se on Helsingin kaupunginkirjastossa käytettävissä myös yleisötietokoneilta.