Olisin kiinnostunut uusista äänikirjoista, miten osaan hakea niitä? Sellaisia joita voi kuunnella tavallisella cd-soittimella.

Kysytty

Olisin kiinnostunut uusista äänikirjoista, miten osaan hakea niitä? Sellaisia joita voi kuunnella tavallisella cd-soittimella.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Äänikirjoja kannattaa hakea valitsemalla ensin Vaara-kirjastojen Tarkennettu haku. Ensimmäiseen hakuruutuun kirjoitetaan äänikirjat. Alempana olevista kuvakkeista ruksataan cd-äänilevy.Rullaamalla sivua alaspäin tulee näkyviin vasemmassa alakulmassa hakuruutu, johon voi kirjoittaa julkaisuvuoden tai haluamansa aikavälin esim. 2015-2016. Näpäyttämällä Hae -painiketta saadaan luettelo äänikirjoista. Teokset ovat luettelossa uutuusjärjestyksessä. Tulosta voi rajata sivun vasemmassa reunassa olevasta Tarkenna hakua palkista yhdellä tai useammalla tarkennuksella. Sijainnit -vaihtoehdoista näpäyttämällä Aikuiset, saadaan aikuisten äänikirjat. Näpäyttämällä Sijaintikirjastot -vaihtoehdoista haluamaansa kirjastoa esim. Nurmeksen kirjasto tai Joensuun pääkirjasto saa kyseisen kirjaston kokoelmassa kuten Nurmeksen kirjastossa tai Joensuun pääkirjastossa olevat äänikirjat. Näpäyttämällä äänikirjan otsikkoa saa esiin perustiedot kustakin äänikirjasta. Sivua alaspäin rullaamalla tulee näkyviin k.o. äänikirjan saatavuus eri sijaintikirjastoissa.
Kirjastossa on myös Celia -äänikirjoja, joita lainataan vain lukemisesteisten käyttöön. Niiden kuunteluun tarvitaan MP3-yhteensopiva CD-soitin tai DVD-asema.