Olisin kiinnostunut tietämään Litmanen sukunimen ,mistä maasta tulleet suomeen,perimätiedon mukaan suku tullut savoon pohjanmaalta 1600 luvun alussa....

Kysytty

Olisin kiinnostunut tietämään Litmanen sukunimen ,mistä maasta tulleet suomeen,perimätiedon mukaan suku tullut savoon pohjanmaalta 1600 luvun alussa....

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Uusi suomalainen nimikirja (1988) -kirjan mukaan (s. 510) Litmanen on karjalainen sukunimi, josta löytyy mainintoja Parikkalasta, Kesälahdelta ja Lumivaarasta, sekä Savosta Sulkavalta. Litmasia on ollut samoilla seuduilla jo 1600-luvulta alkaen. Pohjanmaalaisia juuria nimelle ei löytynyt, ei myöskään ulkomaisia.

Karjalassa ja Savossa on käytetty nimitystä litma eräästä vesikasvista. Litmasuo tarkoittaa vetistä suota. Litmakka taas merkitsee märkää ja liukasta, ja ihmisestä puhuttaessa sillä tarkoitetaan mielistelevää, viekkaasti kohteliasta. Arvellaan, että näiden sanojen pohjalta on voinut syntyä liikanimi, johon sukunimi Litmanen perustuisi.