Olisin kiinnostunut testaamaan 3D tulostusta. Mikä on Tapiolan kirjastossa maksimikoko mitä voi tulostaa? Onko jokin ohjeellinen tulostusaika koon mukaan, mikä…

Kysytty

Hei, olisin kiinnostunut testaamaan 3D tulostusta.
Mikä on Tapiolan kirjastossa maksimikoko mitä voi tulostaa?
Onko jokin ohjeellinen tulostusaika koon mukaan, mikä pitäisi varata?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tulostimet ovat melko pieniä, joten tulosteen koko ei voi olla kovin suuri n. 20x20 cm.
Tulostuakoko vaikuttaa jyös aikaan. Tuloste pitää saada valmiiksi kirjaston aukioloaikana, joten kovin isoa projekstia ei kannata tehdä yhtenä kappaleena.

Monet mallinnusohjelmat kertovat arvioidun tulostusajan esim Thingiversestä löydät valmiita malleja aikoineen.

Ensimmäiselle yritykselle kannattaa varata koneen lisäksi opastaja. puh. 0438 2711 85

Vinkkejä 3D tulostukseen löydät Helmetin Paja-sivuilta:http://www.helmet.fi/fi-FI/Kirjastot_ja_palvelut/Pajat_ja_verstaat

3D-tulostuksen pikaohje
1.Suunnittele esineesi mallinnusohjelmalla tai etsi valmis tulostusmalli verkosta (vinkkejä alla linkkilistassa). Tulostettavat mallit ovat .stl- tai .obj-tiedostoja.

2.Tuo 3D-malli tietokoneen Cura-ohjelmaan esikatseltavaksi, valitse sopivat asetukset, ja odota, että ohjelma muuntaa mallin Ultimaker-tulostimen ymmärtämäksi Gcode-tulostustiedostoksi. Ohjelma arvioi myös tulostukseen kuluvan ajan. Tallenna tulostustiedosto SD-kortille.

3.Liitä SD-kortti 3D-tulostimeen. Etsi tiedosto tulostimen Print-valikosta ja tulosta 3D-mallisi.

3D-linkkejä

Ultimaker - kirjastossa yleisimmin käytettyjen 3D-tulostinten valmistajan sivusto.

Thingiverse: Täältä löydät valmiita mallinnoksia, joiden avulla voit opetella Pajan tulostimien käyttöä. Voit myös laittaa Thingiverseen omia mallinnoksiasi.

Bld3r: Täältä löydät valmiita mallinnoksia.

Yeggi: Hakukone 3D-tiedostojen etsimiseen.

Tapiolan kirjaston Thingiverse: Täältä löytyy malleja, joita on kokeiltu Tapiolan kirjaston Pajassa ja jotka ovat toimineet Pajassa.
TinkerCad: Selaimessa toimiva yksinkertainen mallinnusohjelma, jolla voit valmiita muotoja ja merkkejä muokkaamalla ja yhdistämällä luoda helposti omia teoksia ja esineitä.

SketchUp: Mallinnusohelma, jolla voit luoda omia 3D-mallinnoksia.

Blender: Edistynyt ja monipuolinen ilmainen 3D-mallinnusohjelma.