Olisin kiinnostunut sanasta Riipakka. Raahessa varvin asutus-alueella merenrannalla, sijaitseen alkujaan käsittääkseni santaholmansahan rakennus. Talo on…

Kysytty

Moi. Olisin kiinnostunut sanasta Riipakka. Raahessa varvin asutus-alueella merenrannalla, sijaitseen alkujaan käsittääkseni santaholmansahan rakennus. Talo on museonviraston suojelema. Taloa on aina kutsuttu Riipakaksi. Olemme miettineet että mistä moinen nimitys voisi juontaa.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Asta Virtanen kirjoittaa Raahen Joulu 1995 –lehdessä Riipakan talon vaiheista (s. 18-19) ja kertoo että rakennuksessa asui 20-luvulla Knut Willehard Ribacka vaimonsa Liisan kanssa. K.W. Ribacka oli syntynyt Kajaanissa vuonna 1884. Silloin perheen sukunimi oli muodossa Riipakka. K.W. Ribacka kuoli 1926. Talo on kulkenut Riipakan talon nimellä kaksikymmenluvulta lähtien.

Lähde: Virtanen, Asta : Riipakan talon vaiheista. Julkaisussa : Raahen joulu. - Raahe : Raahe-seura, 1990-. - 1995: [1], s. 18-19.

2 ääntä

Kommentit

Kysyjää saattaa kiinnostaa, että sukunimi Ribacka todennäköisesti on otettu paikannimestä, joka viittaa mäkeen, jolla sijaitsee riihi: ria+backe. Näitä on ruotsinkielisellä Pohjanmaalla ja Uudellamaalla joitakin kymmeniä.