Olisin kiinnostunut nimistä Vladja ja Beda, mistä ne tulevat?

Kysytty

Olisin kiinnostunut nimistä Vladja ja Beda, mistä ne tulevat?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Nimi Beda on anglosaksilainen nimi ja tarkoittaa naissoturia. Käytössä esim. Ruotsissa, Sveitsissä ja Saksassa. (Riihonen, Eeva: Mikä lapselle nimeksi). Varhaiskeskiajan suurimpia oppineita oli englantilainen Beda, josta on käytetty lisänimeä "kunnianarvoisa". Suomessa Bedan toi kalenteriin Mikael Agricola rukouskirjassaan 1544. Beda oli mies, mutta jostain syystä hänen nimensä on meillä muuntunut naisen nimeksi. (Lempiäinen, Pentti: Nimipäivättömien nimikirja).

Väestörekisterikeskuksesta nimipalvelusta www.vaestorekisterikeskus.fi selviää, kuinka paljon nimen haltijoita on Suomessa. Sieltä näkyy mm., että Vladja-nimisiä on Suomessa vain yksi naishenkilö. Nimikirjoistamme ei löytynyt tietoa tämän nimen alkuperästä, mutta osoitteessa http://www.thinkbabynames.com/meaning/1/Vladja selviää, että nimi tulee tsekkiläisestä nimestä Vladislav. Naisen nimenä Vladjan kaltaisia muunnoksia on esim. venäläistä alkuperää oleva Nadia, joka merkitsee "hope" (toivo).