Olisikohan kenelläkään tietoa tämmöisestä kirjasta: Kyseessä on lasten- ja nuortenromaani, joka on mahdollisesti 1980-luvun loppupuolelta (jolloin se on luettu…

Kysytty

Hei, olisikohan kenelläkään tietoa tämmöisestä kirjasta:

Kyseessä on lasten- ja nuortenromaani, joka on mahdollisesti 1980-luvun loppupuolelta (jolloin se on luettu), mutta kirja saattaa olla vanhempikin. Kirjan keskeinen teema on jääkiekko. Päähenkilön nimi on Petteri. Merkittävässä roolissa kirjassa olisi päähenkilön eno tai muu sukulainen, joka elää/on elänyt vauraammassa Ruotsissa ja auttaa poikaa taloudellisesti pärjäämään harrastuksensa parissa.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kaivattu kirja saattaisi olla Jorma Nenosen Sakke-sarjan avaus Sakke pääsee joukkueeseen (Gummerus Carlsen, 1990). Kirjan päähenkilön nimi on Sakke (Sakari), mutta siinä on myös Petteri-niminen henkilö. Sakke on kiinnostunut jääkiekosta ja haluaisi mukaan joukkueeseen, mutta hänellä ei ole pelivarusteita, eikä joukkueeseen pääse ilman. Poikaa tämän harrastuksessa auttava hyvä haltija on Saken isän vanha koulukaveri Siekkisen Pena, joka on Ruotsista tullut käväisemään entisessä kotikaupungissaan. Pena kustantaa oitis Sakelle varusteet kuultuaan, ettei pojalla sellaisia ole, ja Saken pitkäaikainen unelma joukkueeseen pääsemisestä täyttyy.