Olisiko yläkoululaiselle, vähän ja huonosti lukevalle, ohutta fantasia- tai scifikirjaa vinkata?

Kysytty

Olisiko yläkoululaiselle, vähän ja huonosti lukevalle, ohutta fantasia- tai scifikirjaa vinkata?

Vastaus

Vastattu

Lyhyiksi ja helppolukuisiksi fantasia- ja scifikirjoiksi ehdotan selkomukautettuja klassikkoja ja nuortenkirjoja:

Kilpi, Tuomas: Marsin sankari, selkomukautus Edgar Rice Burroughsin kirjasta, ja 1984 ja Eläinten vallankumous, mukautukset George Orwellin kirjoista

Kaivosoja-Jukkola, Leena: Helsingin alla, mukautus Maria Turtschaninoffin kirjasta

Slotte, Jolin: Maresi, mukautus Maria Turtschaninoffin kirjasta

Häkkinen, Mirjami: Muistojenlukija, mukautus Elina Rouhiaisen kirjasta

Nuortenkirjahyllyn kirjoista kannattaa tutustua esimerkiksi näihin:

Martin, George R. R.: Jäälohikäärme

Holopainen, Anu: Ihon alaiset

Meresmaa, J. S. : Naakkamestari (myös selkokirjana)

Rouhiainen, Elina: Valkeantuoja

Riekkola, Joonas: Silkkomaahan kadonneet

Simukka, Salla: Lukitut