Otsikko
Olisiko teillä vinkata suomalaisuutta (kenties eri tavoin tai eri genreissä) jollakin tapaa lähestyvää kotimaista kirjallisuutta 2000-luvulta alkaen?

Kysytty

Olisiko teillä vinkata suomalaisuutta (kenties eri tavoin tai eri genreissä) jollakin tapaa lähestyvää kotimaista kirjallisuutta 2000-luvulta alkaen?

Vastaus

Vastattu

Aiheesta löytyy yllättävän paljon kirjallisuutta. Tarkennetulla aihehaulla suomalaisuus ja suomalainen kaunokirjallisuus, sekä rajauksilla aikuiset ja 2000-2022 löytyy 97 teosta. Esim. Hannula Mika: Juhani yksi kaksi kolme ja neljä : romaani Suomesta ja suomalaisuudesta, Pirkko Saisio: Koivu ja tähti : sirpaleita Suomesta ja Roope Lipasti: Elovena-tyttö : suomalaisuuden käsikirja ulkomaalaisille Piki-hakutulos

Muuttamalla hakua hieman eli aiheena suomalaiset, suomalaisuus ja kaunokirjallisuus sekä samoilla rajauksilla, löytyy 116 kirjaa. Esim. Tuija Hannula: Minua varten ei tarvitse keittää : selkopakinoita Suomesta, Tuula Korolainen: Ikäisekseen hyvin säilynyt : satavuotiaan Suomen runoja ja Tapani Bagge: Iloinen itsenäisyys. Piki-hakutulos

Syntyperäisten suomalaisten lisäksi myös muualta suomeen kotiutuneet suomalaiset ovat kirjoittaneet suomalaisuudesta. Heidän näkökulmansa voisi myös olla kiinnostava. Esim. Schmitz, Dieter Hermann, Schatz, RomanPatrakova, Inna tai Eilenberger, Wolfram voisivat olla hauskaa luettavaa.