Olisiko teillä vinkata minulle jotain kirjaa tai nuorten kirjasarjaa joka kertoisi jostakin jonkin lajin urheilujoukkueesta sen jäsenistä eli henkilöinä nuoria…

Kysytty

Hei!

Olisiko teillä vinkata minulle jotain kirjaa tai nuorten kirjasarjaa joka kertoisi jostakin jonkin lajin urheilujoukkueesta sen jäsenistä eli henkilöinä nuoria urheilijoita ja heidän vanhempiaan ja ehkä myös valmentajia?

Olisi kiva lukea sellaistakin, onko olemassa tällä teemalla kirjasarjoja?

Vastaus

Vastattu

Riihimäen kirjastosta löytyy lapsille ja nuorille monenlaista urheilukirjasarjaa. Näitä täällä on vuosia luettu ja vinkattu.

Nuorille:

Marja Aho: Cheertytöt (Jessiina harrastaa cheerleedingiä)

Henna Helmi: Miisa-sarja (kertoo taitoluistelevasta tytöstä)

Anneli Kanto: Futistyttö (maahanmuuttajataustainen Oona pelaa jalkapalloa Tulikärpäset joukkueessa)

Gunnar Nordström: Kiekkotähti-sarja (kertoo NHL-kiekosta. kirjoittajana ruotsalainen urheilutoimittaja, teksti asiantuntevaa. Mukana mainintoja myös suomalaispelaajista. Tosin jo vanhempi sarja)

Kalle Veirto: Tähtiketju-sarja (Innokas ja taitava jääkiekkoilija Jonne muuttaa Pohjois-Suomesta Lahteen. Joukkueeseen pääseminen uudella paikkakunnalla ei ole silti helppoa)

Mika Wickström: Meidän jengin Zlatan -sarja (jalkapallosarjan päähenkilönä yläkouluikäinen Karri. Hallitsee pallon, muttei aina tunteitaan)

Lisäksi nuorten tietokirjoissa Nuorten jalkapallokirja –sarja, jossa on eri kirjoittajia. Jokainen osa kertoo oikean jalkapalloilijan elämäkerran (mm. Messi ja Ronaldo)

Lapsille:

Lasse Anrell: Futisjunnut (jalkapallojoukkueessa sekä tyttöjä että poikia)

Henna Helmi: Icelove (kertoo muodostelmaluistelujoukkueesta. Joka osassa eri päähenkilö. Mukana tyttöjä ja poikia)

Magnus Ljunggren: Futaajat (tässäkin jalkapalloa pelaavat sekä tytöt ja pojat)

Kalle Veirto: Sählymestarit (salibandyjoukkuesarja)

Ja ihan helppolukuisessa Lukupalat sarjassa:

Roope Lipasti: Lätkä-Lauri (jääkiekko)

Mika Wickström:  Totti (jalkapallo)

terveisin

Irma Aarnio

osastonjohtaja

lasten- ja nuortenosasto

Riihimäen kaupunginkirjasto