Otsikko
Olisiko teillä tietoa mistä löytyy kantakortille merkityn sairauden koodin tarkempi kuvaus? Olen käynyt Terkko -kirjastossa katsomassa L.T.O:n vuodelta 1943,…

Kysytty

Hei, olisiko teillä tietoa mistä löytyy kantakortille merkityn sairauden koodin tarkempi kuvaus? Olen käynyt Terkko -kirjastossa katsomassa L.T.O:n vuodelta 1943, mutta siinä ei ole E -kirjaimella alkavaa sairauden koodia. Koodi, josta haluaisin lisätietoja on merkitty vuonna 1941 ja tuota 1943 vanhempaa L.T.O :a ei ole ilmeisesti saatavilla mistään?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

E-kirjain lääkärintarkastusohjesäännössä tarkoittaa palvelukelpoisuusluokkaa. E-luokkaan on sijoitettu palveluun kelpaamattomiksi todetut, mutta määräajan kuluttua uudelleen tarkastettavaksi määrätyt. Varsinaisen tautinimike on merkitty numerolla palvelukelpoisuusluokituksen jälkeen. Esimerkiksi E63b viittaisi keuhkoputken laajentumaan, joka ei kuitenkaan anna aihetta pysyvään vapautukseen.