Olisiko suositella jotain elämänkertoja kouluprojektia varten 13-vuotiaalle?

Kysytty

Moi! Olisiko suositella jotain elämänkertoja kouluprojektia varten 13-vuotiaalle?

Vastaus

Vastattu

Keräsimme alla olevan listan elämäkertateoksista, jotka saattaisivat kiinnostaa 13-vuotiasta. Toivottavasti näistä olisi apua!

Elämäkertoja nuorelle lukijalle

Keskitysleiriin päätyneiden tai sieltä selviytyneiden tarinat koskettavat

Anne Frank: Nuoren tytön päiväkirja

Karen Levine: Hanan matkalaukku

Leon Leyson: Poika joka pelastui: Schindlerin listan kuopus

Marceline Loridan-Ivens: Isä, et koskaan palannut : minun keskitysleiritarinani

Urheilijoiden elämäkerroista löytyy menestystarinoita, mutta pääsee kurkistamaan joskus myös kovan harjoittelun pimeällekin puolelle

Andre Agassi: Andre Agassi

Jere Nurminen: Kiira Korpi : ehjäksi särkynyt

Eva Wahlström: Homma hanskassa

Kirjailijoiden elämäkerroista löytyy ihania lapsuusmuistoja

Tove Jansson: Kuvanveistäjän tytär

Margareta Strömstedt: Astrid Lindgren

Mauri Kunnas: Minä, Mauri Kunnas

Sean Smith: J. K. Rowling: Harry Potterin luoja : elämäkerta

Muusikkoelämäkertoja

Sean Smith: Ed Sheeran

Jare Tiihonen: JHT : musta lammas (Cheekin elämäkerta)

Julkisuuden henkilöt kertovat tarinansa

Arman Alizad: Armanin maailma (uskomattomia seikkailuita maailmalla)

Waris Dirie: Aavikon kukka (somalialaisen paimentolaistytön matka huippumalliksi ja lopulta yhteiskunnalliseksi vaikuttajaksi)

Pekka Hyysalo: Fight back: toinen mahdollisuus (onnettomuudessa vammautuneen freestylehiihtäjän selviytymistarina)

Malala Yousafzai: Minä olen Malala (rohkean pakistanilaistytön tarina)

Esikuvia : näihin kirjoihin on koottu lyhyitä elämäkertoja eri aloilla menestyneistä suomalaisista

Sankaritarinoita tytöille (ja kaikille muille)

Sankaritarinoita pojille (ja kaikille muille)

Sankaritarinoita kaikille

Ida Salminen: Tarinoita suomalaisista tytöistä, jotka muuttivat maailmaa

Lapsille suunnattuja tiiviitä elämäkertoja

Karoliina Suoniemi: Ihan oikeat prinsessat ja prinssit (kuninkaallisista)

Pieni opas suureen elämään –sarjassa vuonna 2019 ilmestyneet kirjat: Stephen Hawking (fyysikko), Maya Angelou (kirjailija ja ihmisoikeusaktivisti) ja Frida Kahlo (taidemaalari)

Michael Part: Messi : uskomaton tarina (Nuorten jalkapallokirja –sarjassa julkaistu kolme ohutta jalkapalloilijaelämäkertaa, jotka on kirjoitettu fiktion tapaan)

Kerstin Ljunggren: Lastenkirjailija Astrid Lindgren (nuorille suunnattu kuvitettu elämäkerta)