Olisiko suomenkielisiä tietokirjoja, joissa kerrotaan Yhdysvaltain perustuslain toisesta lisäyksestä eli aseenkanto-oikeuden historiasta?

Kysytty

Olisiko suomenkielisiä tietokirjoja, joissa kerrotaan Yhdysvaltain perustuslain toisesta lisäyksestä eli aseenkanto-oikeuden historiasta?

Vastaus

Vastattu

Seikkaperäisin yleistajuinen suomenkielinen tietokirja, joka käsittelee Yhdysvaltain perustuslain historiaa, lienee Ari Helon Yhdysvaltain demokratian synty : unionin idea ja amerikkalainen historiakäsitys. Sekään ei kovin monisanaisesti toiseen lisäykseen puutu; kaiketikin takuuta jokamiehen oikeudesta aseenkantoon on perusteltu miliisin eli kansalliskaartin säännöllisen harjoittamisen tarpeella.

Ensimmäiset kymmenen lisäystä muodostavat kokonaisuuden, joka tunnetaan Yhdysvaltain kansalaisoikeuksien nimellä (the American Bill of Rights). Ne kaikki ratifioitiin samanaikaisesti ja ne tulivat voimaan 15.12.1791.