Olisiko Onnenpyörä-ohjelma mahdollinen Kiinassa tai Japanissa?

Kysytty

Olisiko Onnenpyörä-ohjelma mahdollinen esim. Kiinassa tai Japanissa? Kiinan ja japanin kirjoittamisessahan ei käytetä aakkosia.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kuten itsekin toteat, kiinan ja japanin kielessä käytetään erilaista kirjoitusjärjestelmää. Silloin Onnenpyörä tai kansainvälinen formaatti Wheel of Fortune ei toimi. Wikipedian osoitteesta https://en.wikipedia.org/wiki/International_versions_of_Wheel_of_Fortune löytyvässä listauksessa ohjelmaformaatin kansainvälisistä versioista ei näy myöskään Kiinaa tai Japania. Sen sijaan muilla äänteisiin perustuvilla kirjoitusjärjestelmillä formaattia on kyllä hyödynnetty, esimerkiksi venäjän kielen kyrillisillä kirjaimilla.

1 ääntä

Kommentit

Eikö se voisi olla mahdollista siten, että tehtävissä käytettäisiin tällöin romanisaatiota eli kirjoitettaisiin noita kieliä latinalaisilla aakkosilla?