Olisiko olemassa suomenkielisiä tietokirjoja Etelä-Afrikassa aikoinaan harjoitetusta apartheid-politiikasta? Entä kaunokirjallisuutta?

Kysytty

Olisiko olemassa suomenkielisiä tietokirjoja Etelä-Afrikassa aikoinaan harjoitetusta apartheid-politiikasta? Entä kaunokirjallisuutta?

Vastaus

Vastattu

Aivan tuoreita suomenkielisiä tietokirjoja apartheidista ei ole, mutta tässä muutamia:

Tietokirjallisuutta:

Mikko Uola: Suomi ja Etelä-Afrikka : kanssakäyminen ja käsitykset toisesta osapuolesta 1800-luvulta apartheid-kysymyksen kärjistymiseen (1974)

Marko Auer: Apartheid : 5 erää Etelä-Afrikan todellisuudesta (1986)

Kimmo Kiljunen ja Satu Lehtonen: Mustavalkoinen Etelä-Afrikka : apartheid, Suomi ja kansainvälinen eristäminen (1990)

Nelson Mandela: Pitkä tie vapauteen : omaelämäkerta (1995)

David Mason: Matkaopas historiaan : Etelä-Afrikka (2005)

Annu Kekäläinen: Valkoista mustalla : kertomuksia väristä, väkivallasta ja vaeltamisesta (2006)

Richard Stengel: Mandelan tie : 15 oppituntia elämästä, rakkaudesta ja rohkeudesta (elämäkerta; 2010)

Kaunokirjallisuutta:

Alan Paton: Liian myöhään vesipääsky (1963)

J. M Coetzee: monet teokset, esim. Maan sydämessä (1986)

Christopher Hope: Äidiltä pojalle (2008)

Gaile Parkin: Kigalin kakkukauppa muuttaa (2013)

Myös mm. Doris Lessingin Väkivallan lapset -sarja käsittelee eteläisen Afrikan sotusortoa 1930-1950-luvuilla.