Oliko Unto Hirvonen (Simo Penttilä, Akseli Koskensalpa, Artturi Koskensalpa) käynyt koskaan Arizonassa tai Meksikossa, vai vetikö hän teostensa miljöön…

Kysytty

Oliko Unto Hirvonen (Simo Penttilä, Akseli Koskensalpa, Artturi Koskensalpa) käynyt koskaan Arizonassa tai Meksikossa, vai vetikö hän teostensa miljöön hihastaan? Hänhän oli kotoisin Raudusta, mutta kirjoitti useita noille alueille keskittyviä teoksia, kuten Punavyö-kirjat ja T.J.A. Heikkilän seikkailut.

Vastaus

Vastattu

Kyllä hän matkusteli Meksikossa ja Yhdysvalloissa. Tosin vasta vuonna 1954, ehdittyään jo sitä aiemmin kirjoittaa lukuisia Meksikoon ja ainakin pari Arizonaan sijoittuvaa seikkailukirjaa. Hän pyrki kuitenkin pitämään huolta siitä, että tapahtumapaikat kuvattiin kutakuinkin oikein. Hän luki Meksikoa käsittelevää kirjallisuutta ja tutki karttoja. Tarinoissa viitataan oikeisiin paikkoihin.

Penttilän matkakertomus Yhdysvalloista ja Meksikosta ilmestyi Otavan kustantamana vuonna 1954 nimellä Nauravan kuoleman maa. Haastatteluissa hän kertoi olleensa Meksikossa kuin kotonaan ja osuneensa tarinoissaan mielikuvituksensa avulla hyvinkin oikeaan.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Uuno_Hirvonen

Wild West Finland : suomalaisen lännenkirjallisuuden historia / Juri Nummelin (Avain, 2016)

Helsingin Sanomat 13.1.1985