Oliko Teuvo Tulio koskaan naimisissa tai oliko hänellä lapsia tai sisaruksia?

Kysytty

Oliko Teuvo Tulio koskaan naimisissa tai oliko hänellä lapsia tai sisaruksia?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Aleksander Tugain ja Helene Garschinin, Tulion vanhempien, avioliitto ei kestänyt kauan: kun tuleva elokuvamies syntyi, nämä olivat jo eronneet. Theodor (Teuvo) oli heidän ainoa yhteinen lapsensa. Helene Garschin avioitui kahdesti uudelleen, ensin puolalaisen upseerin Peter Derodzinskyn, sitten suomalaisen Alarik Rönnqvistin kanssa, mutta sisarpuoliakaan Tuliolla ei ainakaan äidin puolelta ole. Tulion äiti "eli useiden ihailijoiden ja aviomiesten palvomana kahta ranskanbulldoggiaan hellien, mutta helli ilmeisesti eniten ainokaista poikaansa."

Tulio ei ollut naimisissa eikä hänellä omien sanojensa mukaan ollut lapsia. Tulio : levottoman veren antologia -kirjaan sisältyvässä kirjoituksessaan 'Fedja, ystävämme' Annikki Suni rinnastaa Regina Linnanheimon ja Tulion suhteen Simone de Beauvoirin ja Jean-Paul Sartren ihmissuhdemalliin: "vankka ihmissuhde ja yhteinen tehtävä, mutta ei avioliittoa". "Uskon, että 'sivusta rakastuneille' on ollut tuskallista huomata, että Reginan ja Fedjan [Tulio] elämässä oli aina yksi ensisijainen kiintymys - näin ajattelen seurattuani toiseksi jääneiden reaktioita." - "Moni olisi halunnut Fedjan lapsensa isäksi, ja kaupunkilegendoja kuunneltuani kysyin Fedjalta yhden ainoan kerran, onko hänellä lapsia. Hänen vastauksensa oli 'ei, vaikka toisin väitetään'."

Lähteet:
Teuvo Tulio, Elämäni ja elokuvani. - Teoksessa Tulio : levottoman veren antologia. Muokattu ja toimitettu uudelleen Jaana-lehtien 3-18/1974 aineistosta
Annikki Suni, Fedja, ystävämme. - Teoksessa Tulio : levottoman veren antologia.