Oliko Suomi aikaisemmin Euroopan ainoa maa, jossa esiintyi kotoperäisesti malariaa?

Kysytty

Oliko Suomi aikaisemmin Euroopan ainoa maa, jossa esiintyi kotoperäisesti malariaa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Suomi ei ollut Euroopan ainoa maa, jossa kotoperäistä malariaa esiintyi, mutta pohjoisin maa se oli. Maailman pohjoisin kotoperäinen malariatapaus tiedetään Utsjoelta. Malaria oli yleinen ja vakava sairaus, johon sairastuttiin ensimmäisen kerran 1600-luvulla. Viimeisin epidemia koettiin sotavuonna 1944. Lisää tietoa löytyy esim. tästä Ylen artikkelista:

Malarian historia Suomessa | Akuutti | yle.fi